Elérkezett a pillanat: itt az első autógyártó, amely végleg elbúcsúzik oroszországi befektetéseitől.
A Sollers közlése szerint a Mazda elveszítette a jogát, hogy visszavásárolja 50 százalékos részesedését közös orosz vegyesvállalatukban.
A japán Mazda elveszítette a lehetőséget arra, hogy visszavásárolja az 50%-os részesedését a Sollersszel közösen működő orosz autógyártó vegyesvállalatban. Az egykori orosz partner, a Sollers, a Reuters hírügynökségnek megerősítette, hogy a vállalat nem élt a rendelkezésére álló opcióval.
Oroszország 2022-es ukrajnai invázióját követően a globális autógyártók, mint például a Mazda, Renault, Mercedes-Benz és Hyundai, jelentős lépéseket tettek: jelképes árakon adták át oroszországi érdekeltségeiket helyi vállalatoknak. Emellett többéves visszavásárlási lehetőségekről is megállapodtak, ezzel fenntartva a jövőbeli kapcsolatok lehetőségét.
A Mazda az első olyan márka, amelyik elveszítette ezt a kiváltságot.
A Sollers 2022 októberében egy euróért vásárolta meg a Mazda 50 százalékos részesedését a vlagyivosztoki összeszerelőüzemben működő vegyesvállalatban. A megállapodás hároméves visszavásárlási opciót biztosított a Mazdának, ugyanilyen áron.
A Sollers Csoport tájékoztatása szerint nem érkezett hozzájuk semmilyen javaslat vagy megkeresés a Mazdától az opciók gyakorlásával kapcsolatban. A vállalat e-mailben válaszolt a Reuters megkeresésére, és hozzátette, hogy a jelenlegi helyzetben nem érzik szükségét ennek.
A vlagyivosztoki üzem, amely korábban évi legfeljebb 50 ezer gépjármű előállítására volt képes, 2023-ban újjáéledt, és most a Sollers márka alatt buszokat gyárt.
Oroszország autópiaca évről évre körülbelül 1,5 millió új járművel bővül. A piacon jelenleg a kínai gyártók dominálnak, és a külföldi autógyártóktól átvett orosz üzemek többsége kínai modelleket készít, új orosz márkanevek alatt. Például a régi Renault-gyár Moszkvában most kínai autókat szerel össze a hagyományos Moszkvics név alatt, így új életet lehelve a szovjet örökségbe.
Forrás: Reuters


