Évtizedekkel a privatizációs folyamat lezárása után, újra napirendre került a brit vasúti rendszer államosítása.

Vasárnap kezdetét vette a brit vasúthálózat újbóli államosítása, amely évtizedek óta privatizált állapotban volt - tudósít az MTI. A tavalyi választásokon győztes Munkáspárt programjának középpontjában áll a vasúti közlekedés visszaállamosítása, és a tervek szerint ez a folyamat 2027-re zárulhat le.
Nagy-Britanniában 1947-ben államosították először a korábban magánvállalatok tulajdonában lévő vasútvonalakat, és a vasúti szolgáltatásokat. Margaret Thatcher 1979-es megválasztása után azonban privatizációba kezdtek az egymást követő brit kormányok: először csak bizonyos infrastruktúra-elemeket és kiegészítő szolgáltatásokat, később már egész vasútvonalakat adtak át magánszereplőknek.
A brit állami vasúttársaságot végül az 1990-es években számolták fel, amikor a vasútvonalak működtetését egy koncessziós rendszer részeként magáncégeknek adták ki. Az állami vasúttársaság korábbi részeit egyesével adták el. A privatizációt a Munkáspárt végig ellenezte, 1997-es kormányra kerülésük után azonban nem tettek lépéseket a vasút újbóli államosítására.
A magánkézben lévő vasutak helyzete a 2010-es évek folyamán annyira kedvezőtlenre fordult, hogy egyre erősebb nyomás nehezedett az újabb államosításra. Ezt már 2020-ban a konzervatív politikai vezető, Boris Johnson is megemlítette ígéretei között. Azonban az elképzeléséből végül nem lett valóság, így a tavaly hivatalba lépő Keir Starmer vette át a stafétát, hogy megvalósítsa ezt a régóta várt reformot.
A kormány most úgy szerzi vissza a vasútvonalakat, hogy nem hosszabbítja meg az azokat működtető cégek koncessziós szerződéseit. Az infrastuktúra fenntartása, üzemeltetése, valamint a vonatkozlekedés működtetése így a Great British Railways nevű állami szervezetre száll. Most vasárnap, első körben a South Western Railway (SWR) került ismét köztulajdonba.