Felmerül a kérdés, hogy az MI-hez kapcsolódó felelősségi szabályok eltörlése milyen következményekkel jár a károsultak számára, hiszen így jogorvoslat nélkül maradhatnak.


Az EU a világon elsőként vezetett be jogszabályokat a MI szabályozására a MI-ról szóló rendelet keretein belül. Most azonban úgy tűnik, hogy a Bizottság visszalép az e technológia által károsultak hatékony védelmétől, ugyanis elvetette a MI felelősségéről szóló irányelv javaslatát.

A mesterséges intelligenciáról szóló törvény 2024 augusztusában lépett hatályba az EU-ban, és négy kockázati szintet határozott meg az MI-rendszerek tekintetében: elfogadhatatlan, magas, korlátozott és minimális. Nyolc gyakorlatot tiltott be, mivel azok viselkedés vagy személyes jellemzők alapján elfogadhatatlanok, és ez a tilalom ebben a hónapban lépett hatályba.

A mesterséges intelligencia számos más, az egészséget, a biztonságot és az alapvető jogokat érintő potenciális kockázatot is magában rejt, és a javaslat célja az volt, hogy a kártérítést igénylők számára harmonizált jogi megközelítést hozzon létre a tagállamokban. A konkrét irányelv azonban komoly veszélyben van.

"A közelmúltban az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a 2025-ös programját, amelyben szerepel az irányelv is, amelyet terveznek visszavonni. Az indoklás szerint nem történt elegendő előrelépés, és a következő hónapokban sem várható változás" - mondta Cynthia Kroet, aki az EU technológiai politikáját figyelemmel kíséri az Euronews számára.

Bár egyesek úgy vélik, hogy a fogyasztók továbbra is támaszkodhatnak a termékfelelősségi irányelvre, "fontos megjegyezni, hogy jelentős eltérések vannak a két jogi keret között. Míg a termékfelelősségi irányelv kizárólag a hibás termékek által okozott anyagi károkra vonatkozik, a mesterséges intelligencia felelősségéről szóló irányelv sokkal szélesebb spektrumot ölelne fel. Például magában foglalná azokat a problémákat is, amelyek az algoritmusok hibás működéséből adódnak, és amelyek diszkriminatív eredményekhez vezethetnek egy MI-rendszer esetében" - fejtette ki Kroet.

Az Euronews által Madridban és Budapesten végzett felmérés során a megkérdezett állampolgárok kiemelték a jogi védőháló iránti igényüket. "Ez a technológia valóban lenyűgöző, ugyanakkor rendkívül kockázatos is lehet, ha nem állnak rendelkezésre megfelelő szabályozások" - osztotta meg véleményét egy Madridban élő lakos.

"Határozottan szükség van arra, hogy olyan jogi intézkedéseket hozzunk, amelyek megakadályozzák, hogy egy kisgyermek mesterséges intelligenciát használva bántalmazzon vagy zaklasson másokat" - fogalmazott egy budapesti polgár.

A mesterséges intelligencia felelősségéről szóló irányelv visszavonása arra utalhat, hogy az Európai Bizottság figyelembe veszi azokat a véleményeket, amelyek szerint a túlzott szabályozás káros hatással van az ipari versenyképességre.

Ennek megoldására Ursula von der Leyen elnök asszony új alapot jelentett be az MI-ről szólóglobális csúcstalálkozón február elején Párizsban. Az InvestAI elnevezésű program 200 milliárd eurót fog mozgósítani négy jövőbeli uniós MI-gigagyár finanszírozására. Egy tucat kisebb egységet is terveznek, amelyek lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy teszteljék MI-modelljeiket.

Brando Benifei, a balközép olasz EP-képviselő szerint az irányelv visszavonása "kiábrándító döntés, mert jogbizonytalanságot teremt". Az MI-törvény előadója szerint a szabályozás nem tartozik a versenyképességet károsító tényezők közé.

"Nem rendelkezünk elegendő hozzáféréssel a digitális szektorban szükséges beruházási tőkéhez. Szükségünk van több számítástechnikai infrastruktúrára, valamint egyértelmű és egyszerű szabályozásra. Ugyanakkor nem mondhatunk le arról, hogy megóvjuk polgárainkat, vállalkozásainkat, közintézményeinket és demokráciánkat a diszkriminációtól, a dezinformációtól és a mesterséges intelligenciával való visszaélésből fakadó károk kockázatától" - nyilatkozta az Euronewsnak.

Bár az Európai Bizottság kész nyitni a megoldások keresése felé, a jogalkotó arra a következtetésre jutott, hogy a felelősségről szóló önálló irányelv lenne a legoptimálisabb megoldás. Ez a "könnyű" jogszabály alapvető közös minimumkövetelményeket állapítana meg, amelyek segítenének a helyzet rendezésében.

Benifei véleménye szerint egyes tagállamok figyelmen kívül hagyhatják az ajánlásokat, míg a termékfelelősségre vonatkozó jogszabályok módosítása rendkívül összetett folyamatnak ígérkezik.

Az MI-törvény 2027-re lesz teljes mértékben alkalmazható. Miközben az EU igyekszik az innovációs verseny élén maradni, vajon képes lesz-e megtalálni az egyensúlyt aközött, hogy MI-nagyhatalom legyen, és megvédje az állampolgárok jogait?

Tartalomkészítés: Pilar Montero López Pilar Montero López, a kreatív tartalomgyártás mestere, különlegesen egyedi megközelítéssel alakítja ki munkáit. Szakmai tapasztalatának köszönhetően képes a legkülönfélébb témákban érdekes és vonzó tartalmakat létrehozni, amelyek nemcsak informálnak, hanem szórakoztatnak is. Pilar stílusa mindig friss és innovatív, amely lehetővé teszi, hogy a közönség figyelmét hosszú távon fenntartsa. Az ő munkája egy igazi példa arra, hogyan lehet a kreativitást és a szakmai tudást ötvözni a tartalomfejlesztés során.

Related posts