A ritkaföldfém-engedmények Kínától való megszerzésének kilátásai kiszámíthatatlanok, mivel a döntések mögött számos gazdasági, politikai és stratégiai tényező állhat. A cégek, amelyek ezekhez az engedményekhez hozzáférhetnek, gyakran a technológiai innová

Kína sok ritkaföldfém-export engedélyt hagyott jóvá, ami pozitív lépés a globális ellátási láncok stabilizálása érdekében, ugyanakkor más kérelmeket elutasított. Az ásványi kincsek jelentős szerepet játszanak a globális kereskedelmi tárgyalásokban, és Kína számára erőteljes ütőkártyát képviselnek.
A ritkaföldfémek iránti kereslet folyamatosan növekszik, hiszen nélkülözhetetlenek lettek a modern technológia számos területén, beleértve a mobiltelefonokat és az elektromos autókat. Azonban a bányászatuk nem csupán a földrajzi elhelyezkedésük miatt összetett, hanem munkaigényes és környezetkárosító folyamatokkal is jár. A külszíni bányászat során jelentős tájsebek alakulnak ki, és hatalmas meddőhányók keletkeznek, emellett a kitermelés következtében jelentkező szennyezés is komoly problémát jelent. Kínában a ritkaföldfémek készletei bőségesek, a munkaköltségek kedvezőek, és a környezeti szabályozások sokkal lazábbak, mint az Európai Unióban, ami tovább növeli a versenyképességüket.
Kína kulcsszereplő a globális ellátási láncban, így nem meglepő, hogy az ország döntései óriási hatással bírnak. A közelmúltban Kína számos ritkaföldfém-export engedélyt hagyott jóvá, ami apró, de fontos könnyebbséget nyújthat a külföldi gyártók számára, akik az ellátási nehézségekkel küzdenek. Ez a lépés nemcsak a piaci stabilitás szempontjából jelentős, hanem a globális technológiai fejlődés szempontjából is kulcsfontosságú lehet.
Mivel azonban az export mennyisége még mindig jelentősen elmarad a kereslettől, és nem átlátható, hogy mely cégek részesülnek a kedvezményben, az európai autóipar továbbra is ki van szolgáltatva a bizonytalanságnak.
A kínai kereskedelmi minisztérium csütörtöki sajtótájékoztatóján megerősítette, hogy "bizonyos számú" ritkaföldfémekre és mágnesekre vonatkozó kiviteli engedélykérelmet hagyott jóvá. Ezeket az ásványi anyagokat számos csúcstechnológiai termékben, például okostelefonokban és sugárhajtóművekben használják. Az olyan ritkaföldfémek, mint a neodímium, a diszprózium és a terbium nélkülözhetetlenek az elektromos és hibrid járművek könnyű, nagy hatékonyságú motorjainak gyártásához.
Kína legújabb bejelentése a hónapok óta tartó feszültségekre reflektál, amelyek áprilisban kezdődtek, amikor Peking új exportellenőrzéseket vezetett be hét ritkaföldfém-elem és azok kapcsolódó termékeire. Ez a lépés mindössze néhány nappal követte az Egyesült Államok által bevezetett jelentős vámokat a kínai import termékekre.
He Jadong, a kereskedelmi minisztérium szóvivője hangsúlyozta, hogy Kína elkötelezett amellett, hogy folytassa az engedélykérelmek alapos felülvizsgálatát és jóváhagyását. Emellett kifejezte készségét a kommunikáció és a párbeszéd folytatására az exportellenőrzés témájában.
Kína viszonylag rugalmasabb hozzáállása ebben a témában csupán néhány héttel előzi meg a július 24-25-én Pekingben esedékes, a diplomáciai kapcsolatok fél évszázados jubileuma alkalmából megrendezett jelentős EU-Kína csúcstalálkozót.
A kínai vámstatisztikák drámai képet festenek a korlátozások hatásáról. A ritkaföldfém-mágnesek exportja májusban 74%-kal csökkent az előző évhez képest, ami több mint egy évtized óta a legélesebb visszaesést jelenti.
A Wall Street Journal friss elemzése alapján az Egyesült Államokba irányuló szállítások drámai mértékben, 93 százalékkal csökkentek. Májusban a teljes exportvolumen csupán 1,2 millió kilogrammot tett ki, ami a legalacsonyabb szintet jelenti a COVID-19 járvány 2020-as kezdetétől számítva.
A JL Mag Rare-Earth, a Tesla, a Bosch és a General Motors fő kínai mágnesbeszállítója a múlt héten bejelentette, hogy elindította az engedélyezési folyamatot, amely lehetővé teszi számára a szállításokat az Egyesült Államokba, Európába és Délkelet-Ázsiába.
Április óta a kínai hatóságokhoz több száz kiviteli engedélykérelmet nyújtottak be, és a legfrissebb jelentések alapján ezek körülbelül egynegyede kapott jóváhagyást.
Néhány vállalatot a szellemi tulajdonra vonatkozó érzékeny információk nyilvánosságra kerülésének kockázatára hivatkozva utasítottak el, míg más esetekben a döntések mögött álló eljárási okok nem voltak egyértelműek, ami miatt elutasították a jóváhagyásokat.
Rico Luman, az ING közgazdásza hangsúlyozta, hogy a globális ritkaföldfém-termelés körülbelül 70%-a és a feldolgozás több mint 90%-a Kínában zajlik. Ez a helyzet azt jelenti, hogy a világ jelentős mértékben függ az ázsiai országtól. Érdekes módon a ritkaföldfémek, mint például a cérium, geológiai értelemben bőségesen rendelkezésre állnak, talán még a réznél is nagyobb mennyiségben. Azonban a kitermelésük nem csupán nehézkes, hanem a gazdaságosan kitermelhető koncentrációk is rendkívül ritkák. "A probléma nem a ritkáság, hanem a koncentráció hiánya" - tette hozzá Luman.
Az autóipar nagymértékben támaszkodik a ritkaföldfém mágnesekre az elektromos motorok, a szervokormány, az érzékelők és más, mind a belső égésű, mind az elektromos járművekben használt alkatrészek esetében.
"Kína exportkorlátozásai már megzavarták a termelést az európai ágazatban" - figyelmeztetett tavasszal Benjamin Krieger, a CLEPA főtitkára.
Az "átlátható és arányos" engedélyezési rendszer iránti felhívás továbbra is releváns, még akkor is, ha néhány engedély már kiadásra került. Az Európai Kereskedelmi Kamara Kínában hangsúlyozta, hogy bár tapasztalható némi előrelépés, a kihívások még mindig megoldásra várnak. Adam Dunnett, a kamara főtitkára kifejtette: "Az engedélyek kiadását követően is előfordulhatnak késedelmek a vámkezelési folyamatban."
Peking legutóbbi lépése, hogy enyhíti az autóipar számára kulcsfontosságú alkatrészekre vonatkozó exportkorlátozásokat, csak korlátozott könnyítést jelent a feszült helyzetben lévő ágazat számára.
Kína befolyását növeli az ellátási láncban keletkezett zavar a globális kereskedelmi tárgyalásokon - mutat rá több szakértő.