Problémás mentőtender? Közel 1,3 milliárd euró sorsa dől el a közvélemény háta mögött!

Az Orvosszakszervezet (LOZ) nyílt levélben fordult Peter Pellegrini köztársasági elnökhöz, arra kérve őt, hogy garantálja a mentőállomások üzemeltetésére kiírt közbeszerzési eljárás tisztaságát, átláthatóságát és igazságosságát. Kamil Šaško, az egészségügyi tárca vezetője, a Hlas politikusa, azt állítja, hogy minden az érvényes jogszabályok keretein belül történik. A mentőtender összértéke körülbelül 1,3 milliárd euróra rúg, és a múltbeli pályázatok is súlyos botrányokba torkollottak.
A mentőállomások üzemeltetésére kiírt pályázat az egyik legnagyobb befektetésnek számít a hazai egészségügyben. Összesen 344 földi és 7 helikopteres mentőállomás működtetését kell bebiztosítani, állami és magáncégek egyaránt pályázhatnak. Az engedélyeket az egészségügyi minisztérium 6 évre írja ki, jelen esetben 2025-től 2031-ig. Az idő azonban fogy, hiszen ahogy a Denník N is felhívta a figyelmet, négy mentőállomás esetében már idén augusztusban lejár az engedély, a tárca pedig azt ígérte, hogy az összes eredményt egyszerre teszik közzé.
A mentőtender lebonyolításáért ezúttal a mentőszolgálat műveleti központja vállalja a felelősséget. Az utolsó, 2019-ben lebonyolított pályázat elbírálását az Egészségügyi Felügyeleti Hivatal (ÚDZS) végezte, ám a közbeszerzési folyamat végül botrányba fulladt. A Sme napilap arra hívta fel a figyelmet, hogy a pályázatot elbíráló bizottság tagjai szoros kapcsolatban álltak a legtöbb engedélyt elnyerő Life Star Emergency céggel, ami összeférhetetlenség gyanúját vetette fel. Az ÚDZS akkori vezetője, Tomáš Haškó pozíciójából való távozása is ennek a botránynak volt a következménye.