Az MVM és a MOL egy új, izgalmas olajkereskedelmi együttműködést alakított ki, amely új lehetőségeket nyit meg a piacon.


A MOL-csoport és az MVM Csoport olajkereskedelmi megállapodást kötött, hogy tovább diverzifikálja a térség, de különösen a tengertől elzárt Magyarország és Szlovákia ellátási portfólióját. Az együttműködésnek köszönhetően a MOL évente akár 160 ezer tonnával növelheti a finomítóiban bedolgozott alternatív kőolaj mennyiségét.

A MOL-csoport csütörtöki bejelentése szerint mindkét vállalat a Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) kőolajvezetéken keresztül juttatja el a Kaszpi régióból származó nyersolaját a törökországi Ceyhan terminálra. Ebből a kulcsfontosságú helyszínről a nyersolaj továbbítása már a MOL-csoport piaci hálózatán keresztül történik.

A MOL a Shah Deniz mélytengeri földgázmezőjéből származó kőolajból havonta átlagosan 100 ezer hordót vásárol, hogy tovább bővítse a régió ellátásának forrásait. A két vállalat közötti kereskedelmi együttműködés éves szinten mintegy két tankerhajónyi azeri kőolajat biztosít a térség számára, ezen felül pedig a MOL már eddig is rendszeresen hozott be egy havi szállítmányt.

Az MVM Csoport az utóbbi időszakban számos fontos lépést tett a földgázbeszerzés diverzifikációja érdekében, nemcsak Magyarország, hanem a régió szempontjából is. Örömmel tölt el bennünket, hogy a kőolajellátás területén való részvételünkkel tovább erősíthetjük a térség energiaellátásának biztonságát. Az MVM Shah Deniz-ben szerzett részesedése nem csupán egy kiemelkedő pénzügyi lehetőség, hanem hozzájárul a régió energiaellátásához is, mivel az itt kitermelt kőolaj egy része eljut a közép-európai piacokra. Az MVM és a MOL közötti példaértékű együttműködés logisztikai szempontból kölcsönösen előnyös megoldásokat kínál Magyarország két legnagyobb energetikai vállalata számára. Ez a szerződés teljes mértékben összhangban áll a hazai ellátásbiztonság megerősítésének céljaival, valamint az MVM Csoport 2035-ig terjedő stratégiájával - nyilatkozta Martini Réka, az MVM Csoport stratégiai és tranzakciós igazgatója.

A MOL már évek óta elkötelezett a régió ellátási portfóliójának szélesítése mellett. A vállalat 2022 előtt már 170 millió dollárt fektetett az Adria-vezeték és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésébe, hogy legalább két működő ellátási útvonalat biztosítson, ezzel erősítve a régió energetikai helyzetét. Azóta a MOL 14 különböző alternatív kőolajfajtát tesztelt, és folyamatosan azon munkálkodik, hogy finomítóiban növelje a technológiai sokszínűséget.

A MOL álláspontja világosan megfogalmazható: ahogy egyre több forrást tudunk bevonni kőolaj beszerzésébe a régió olyan országaiban, amelyek tengertől elzártak, úgy nő a biztonságos és megfizethető üzemanyag-ellátás esélye. Évek óta azon dolgozunk, hogy a finomítói technológia és az infrastruktúra fejlesztése mellett egy sokszínű beszerzési portfóliót alakítsunk ki. Az MVM-mel létrejött kereskedelmi megállapodás kulcsfontosságú lépés számunkra, mivel egy stabil és ellenőrizhető megoldást biztosít. Még sok feladat vár ránk, hiszen a régió ellátásbiztonságához legalább két működőképes és kereskedelmi szempontból versenyképes kőolaj-vezeték szükséges, ráadásul az Adria-vezeték jelenleg nem tekinthető teljes értékű ellátási útvonalnak – hangsúlyozta Szabó Gabriel, a MOL-csoport Downstream ügyvezető igazgatója.

A MOL-csoport már évek óta szoros együttműködésben áll az azeri kőolaj szektorral, és ennek egyik legfontosabb állomása 2023 márciusában történt. Ekkor a vállalat az azerbajdzsáni Azeri-Chirag-Gunashli (ACG) olajmezőről származó Azeri Light típusú kőolajat szállított a Slovnaft finomítójába, amelyben 2020-ban szerzett részesedést. A 80-90 ezer tonnás szállítmány a törökországi Ceyhan kikötőből indult, majd az Adria-vezeték mentén érkezett meg Pozsonyba. A Slovnaft finomítójában már 2023 előtt is számos a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből származó olajfajtát sikerült tesztelni, de az azeri mezőről érkező kőolaj finomítása újabb mérföldkő a vállalat történetében, amely tovább erősíti a MOL pozícióját a nemzetközi piacon.

A két jelentős magyar energetikai cég külföldi partnerségének nem csupán pénzügyi előnyai vannak, hanem stratégiai szempontból is kiemelkedő fontossággal bír. A közösen üzemeltetett hajók nemcsak gazdasági hasznot hoznak, hanem hozzájárulnak a magyar energiabiztonság megerősítéséhez is.

Related posts