"Novák Előd megérkezett, demonstrált, majd távozása után a házunk zsúfolásig megtelt."

Május 29-én veszi kezdetét a Friss Hús, Budapest ikonikus rövidfilmfesztiválja, amely immár Oscar-kvalifikáló eseményként is ismert, ráadásul ez az egyetlen ilyen jellegű fesztivál Magyarországon. Mit tehet valaki, ha az Oscar-díjra hajt, és mit kezdjen a helyzettel, ha Novák Előd a queer-szekció miatt aktivizálódik? Hogyan alakult a helyzet Káel Csaba irányítása alatt az NFI-nél, miután a cannes-i győztes magyar animációt nem támogatták? Erről és sok más izgalmas témáról beszélgettünk a Friss Hús igazgatójával, Deák Dániellel.
Láttál már olyan filmes alkotót, aki a nagyjátékfilmek csillogása helyett inkább a rövidfilmek világában találja meg a boldogságát? Azok, akik nem a hosszan elnyúló történetekben, hanem a tömör, mégis hatásos pillanatokban hisznek?
Az animációs filmkészítők világában gyakran előfordul, hogy az alkotások rendkívül időigényesek. Még egy csupán tízperces animáció mögött is hatalmas, heroikus erőfeszítések rejlenek. Érdekes, hogy a rövid animációk piaca sokkal virágzóbb, mint az élőszereplős rövidfilmeké, így nem meglepő, hogy a készítők szívesen fektetnek ebbe a műfajba. Sok élőszereplős kisfilm rendezője gyakran csak ugródeszkának tekinti ezt a formát, amely segíti őket a nagyjátékfilmek világába való belépéshez. Éppen ezért indítottuk el a Friss Húst, hogy a rövidfilmek megkapják a nekik járó figyelmet, és hogy megtalálják a saját közönségüket. Ráadásul az utóbbi időszakban kedvező változások zajlanak a forgalmazás terén, hiszen az eseményalapú bemutatók egyre népszerűbbek. Ezek az események lehetnek fesztiválok, bulik, vagy akár főzőtanfolyamok is. Képzeljétek el, hogy egy muffinsütő versenyhez is lehet olyan kisfilmeket találni, amelyek tökéletesen illenek a hangulathoz – és persze a kisfilmhez passzoló muffinokat is! Tapasztalatból beszélek, hiszen már rendeztünk muffinos-kisfilmes eseményt, ami igazán különleges élmény volt.
A mostani a tizenharmadik Friss Hús. Megnéztem, kik nyertek az elmúlt tizenkét alkalommal a legjobb magyar élőszereplős rövidfilm kategóriában, és közülük kik csináltak vagy épp csinálnak nagyjátékfilmet. Kiss Hajni, Freund Ádám, Szilágyi Fanni, Nagy Dénes - ez 12-ből 4, de a kisebb díjak győztesei között is van, aki utána nagyfilmhez jutott. Ez sok vagy kevés?
Úgy vélem, hogy ez az arány egészen kedvező. Ha 2013-ban kérdeztél volna tőlem, hogy elégedett vagyok-e ezzel, biztosan azonnal igennel feleltem volna. Persze, mindig van lehetőség a bővítésre, és számos tehetséges alkotóról azt gondolom, hogy régóta esedékes lenne a nagyjátékfilmjük elkészítése. Miért nem lépik meg végre?
Kinek lenne már igazán sürgős, hogy elvégezze ezt a feladatot?
Aki rögtön eszembe jut, az Ferenczik Áron. Inkább színészként ismerik, ő játszotta a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan főszerepét. 2016-ban az ő rendezése, a Szabó úr lett a legjobb magyar élőszereplős kisfilm. Ez egy nagyon bátor, nagyon érdekes film, de Áron ma már a gyártási oldalon dolgozik, ami nagy veszteség. Örülnék, ha visszatérne és megpróbálkozna rendezőként egy nagyjátékfilmmel is. Hasonlóan izgalmas, karakteres hang lehetne, mint amilyen például Reisz Gábor, aki a Van valami...-t rendezte.
Most akkor próbáld meg kitalálni, hányan készítettek nagyjátékfilmet a nemzetközi kategória nyertesei közül!
Úgy vélem, hogy valószínűleg kevesebb ilyen ember él, mint a magyarok száma. Mondjuk, legyen három.
Öt különböző filmet számláltam össze. A spanyol, a brit, az iráni, a brazil és a litván alkotások győztek a nagyfilm kategóriában. Miért voltál olyan biztos abban, hogy a külföldi rendezők száma alacsonyabb?
Mert nagyobb a szórás a nemzetközi mezőnyben, itt többen vannak azok, aki aztán valami más felé veszik az irányt.
A Friss Hús fesztivál életében mérföldkőnek számít, hogy mostantól Oscar-kvalifikáló eseménynek tekintik, ezzel egyedülálló helyet foglalva el a magyar fesztiválok között. A hivatalos megfogalmazás szerint ez azt jelenti, hogy a legjobb magyar élőszereplős rövidfilm és a legjobb magyar animációs rövidfilm kategóriák győztesei jogosulttá válnak az Oscar-díjra való nevezésre. Bár a "jogosulttá válás" kifejezés szépen hangzik, a valóságban mit is takar ez pontosan?
Ez egy belépőkártyát jelent. Aki megnyeri a két kategória egyikét, arra már csak egy viszonylag egyszerű nevezési procedúra vár, hogy körön belülre kerüljön.
Miből áll ez a procedúra?
El kell menni a postára, és el kell küldeni az Amerikai Filmakadémiának, hogy igen, én szeretnék a filmemmel az Oscar-versenyben indulni. Ez nem kerül másba, csak egy kevés adminisztrációba. Ha ez megtörtént, ezután kezdődik az akadémiai szavazás. Az Amerikai Filmakadémia különféle szekciókra oszlik, az egyik ilyen kifejezetten a rövidfilmekkel, az élőszereplőssel és az animációssal foglalkozik. Ők azok, akik a kvalifikáló fesztiválokról beérkező körülbelül 200 rövidfilmről szavaznak.
A világban körülbelül 170-180 hasonló fesztivál található, azonban van egy érdekesség is, amely lehetőséget kínál.
Ha bemutatod a filmedet egy Los Angeles-i moziban egy adott időszakban, akkor automatikusan jogosultságot nyerhetsz. Emlékeim szerint egy magyar animációs kisfilm már élt ezzel a lehetőséggel, de más hasonló esetről nem tudok.
Természetesen! Íme egy egyedibb változat: "Rendben, a filmed sikeresen bekerült az Amerikai Filmakadémia archívumába. Mi következik ezután?"
Három fordulón át szűkítik a filmek körét. Először tovább juttatnak százat, aztán ötvenet, és utána jön a shortlist, a rövidlista, ami már publikus. Ez 15 filmet tartalmaz. Közülük kerül ki az öt Oscar-jelölt. A jelöltség pedig már hatalmas elismerés, felér egy győzelemmel.
Miért érdemes már a rövidlistára kerülés előtt elkezdeni a kampányolást?
A shortlist kialakulása után érdemes befektetni, mert addig olyan széles a spektrum, hogy az csak pénzkidobás lenne. Senkit sem bátorítanék arra, hogy így cselekedjen. Amint viszont felkerülsz a rövidlistára, onnantól nemcsak lehetőség, hanem kötelezettség is kampányolni. A személyes jelenlét és a kapcsolatok építése is nagy jelentőséggel bír a kampány során.
beleölt pénz is.
Az utolsó jelentős nemzetközi rövidfilmsiker Buda Flóra Anna animációs alkotása, a "27", amely nemcsak Cannes-ban aratott sikert, hanem az Oscar rövidlistájára is felkerült. De mi lett volna szükséges ahhoz, hogy az öt jelölt között végezzen? Talán több anyagi támogatás, amely lehetővé tette volna a produkció még szélesebb körű népszerűsítését, vagy egy alaposabb kampány, amely még inkább felhívta volna a figyelmet a filmre? Az ilyen lehetőségek mind hozzájárulhattak volna ahhoz, hogy a "27" még nagyobb elismerést nyerjen a nemzetközi filmes színtéren.
Ezen a szinten már igazi tippelés a dolog. Nagyon sok múlik azon, hogy éppen hogyan állnak a csillagok, és hogy az akadémiai tagok milyen hangulatban vannak, amikor a filmedet megtekintik. Minden egyes vetítés egy újabb kaland.
Talán az is hozzájárult a sikeréhez, hogy a 27 díjat főként európai fesztiválokon nyerte el, mint például Cannes, Szarajevó és Annecy.
Amerikai fesztiválokon is szerepelt, de azokon nem ment akkorát. A stílusa is nagyon európai. De hogy ezért nem került be a legjobb öt közé, vagy másért, azt nem tudom.
Volt rendes kampánya a filmnek?
Részben egy francia cég, a Miyu gyártotta és ők is forgalmazták. Nagyon értik a dolgukat, az idei rövidanimációs Oscar-kategóriába több filmjük is bekerült. Biztos, hogy költöttek is a 27 kampányára.
Közismert történet, hogy a Nemzeti Filmintézet (NFI), amely egyébként lelkesen gratulált a 27 cannes-i győzelméhez, háromszor is visszautasította a film támogatását. Az NFI ellenben támogatja a Friss Húst, ebből is látszik, hogy nem teljesen közömbös számukra, készülnek-e rövidfilmek Magyarországon vagy sem. Lehet, nem ártana, ha az is besegítene az állami támogatások elbírálásába, aki épp a tizenharmadik kisfilmfesztiválját szervezi. Történetesen rád gondoltam.
Szerintem a 27 támogatása, vagyis nem támogatása sok mindenkinek felnyitotta a szemét. Legalább arra, hogy át kell gondolni az animációhoz való hozzáállásukat. Ebből meg is született egy magyar animációs stratégia, amelynek kidolgozásában részt vettek szakmai szervezetek, ez alapján próbálják a támogatási rendszert is finomítani.
Azzal kezdtük, hogy a Friss Húson győztes magyar élőszereplős rövidfilmek rendezői közül hányan tudtak nagyfilmet rendezni. Az animációs kategória eddigi győztesei közül szerinted hányan csináltak animációs nagyjátékfilmet?
Ezen nem kell gondolkodnom. Ez a szám nulla.
Telitalálat! Ez bizony nem túl sok, sőt, akár kevesennek is nevezhetjük.
Egyfelől rendkívül szomorú ez a helyzet, másfelől az animációs munka valóban egy rendkívül időigényes folyamat. Az a generáció, amelyik még a Friss Hús létrejötte előtt kezdett el dolgozni, nemrégiben két figyelemre méltó animációs nagyfilmmel rukkolt elő. Csáki László Kék Pelikanját és a Szabó Sarolta-Bánóczki Tibor duó Műanyag égboltját mutatták be, mindkét film sajátos úton jutott el a megvalósulásig. Emellett érdemes megemlíteni Gauder Áront is, aki a Nyócker után 18 év elteltével készítette el második filmjét, a Kojot négy lelkét. Az animációs projektek hosszú előkészületei miatt könnyen elképzelhető, hogy a Friss Húson bemutatkozó fiatal alkotók 10 év múlva fejezik be a saját 2-3 egészestés animációs filmjeiket.
A fesztivál queer-szekciója 2018 óta létezik, és ez idő alatt számos kihívással kellett szembenéznünk. A kormány egyre növekvő homofób intézkedései mellett sokan érezhették, hogy a körültekintés talán a legjobb út. Nem merült fel bennetek a bizonytalanság érzése a programok szervezésénél?
Eddig sosem merült fel bennünk, hogy ezzel foglalkozzunk. Számos LMBTQ-tematikájú rövidfilmet néztünk már, és mint minden más téma esetében, itt is izgalmas és sokszínű alkotások születtek. Minden szakmai indokunk megvolt arra, hogy létrehozzuk a rövidfilmes queer-kategóriát. Észrevettük, hogy Magyarországon van igény erre, és az érdeklődők köre messze túlmutat az LMBTQ-közösség tagjain.
Nem tapasztalható semmiféle negatív reakció a politikai oldalról?
Novák Előd egyszer csak megjelent a Friss Hús eseményén, hogy kifejezze nemtetszését. Ez a lépése igazán ötletes gerillamarketing fogásnak bizonyult. Előd tüntetése után, amikor távozott, a helyiség megtelt érdeklődőkkel.