Nem mindig mérnek, de mindenki lelassít – íme a kihelyezett Trafiboxok listája!


Egy különös fémdoboz, amely néha mér, néha pedig csupán figyel – mégis, egyre többen lassítanak a közelében. A Trafibox néven ismert innováció már közel száz településen támogatja a rendőrséget a gyorshajtás visszaszorításában. Nem csupán a statisztikák, hanem a polgármesterek is arról számolnak be, hogy a rendszer eredményes. Az eszköz egyszerre költséghatékony, hatékony és kiszámíthatatlan – ezért működik olyan jól.

Országszerte egyre több Trafibox bukkant fel: ezek a forgalomlassító fémdobozok már 206 darabban találhatók 98 településen - számol be róla a vezess.hu. A legtöbb egységet Budapesten és Szegeden helyezték üzembe, azonban ha a lakosságszámot nézzük, Törökbálint emelkedik ki a sorból.

A Trafibox egy alig 80 centi magas fémház, amelyet körülbelül egy méteres talapzatra erősítenek. Belsejében időszakosan sebességmérő eszköz rejtőzhet - vagy éppen semmi. A kis ablakokon át nem látható, működik-e éppen a rendszer, így az autós nem tudhatja, vajon "éles-e" a doboz. Ez a bizonytalanság a Trafibox legfőbb fegyvere: akkor is lassítanak mellette a járművek, ha épp üres.

Egyetlen mobil traffipax akár három-négy különböző helyszínen is képes működni a vidéki utakon. Ez az innovatív eszköz mind előre, mind hátra irányban mérni tud, így mindkét haladási irányban hatékonyan fejti ki visszatartó erejét. Ennek a megoldásnak az alkalmazása nemcsak költséghatékony, hanem jelentősen javítja az érintett útszakasz biztonságát is.

Mosonmagyaróváron három utcában is elhelyeztek Trafiboxot, és a polgármester véleménye szerint az intézkedés sikeresnek bizonyult. "Bár a lakóövezetekben 30-as sebességhatárt jelző táblák állnak, sok autós mégis 60-70 km/h sebességgel közlekedett. A rendőrség pedig nem tudta folyamatosan ellenőrizni a sebességet, míg a forgalomcsillapítók hatása helyi szinten korlátozott volt" – nyilatkozta Szabó Miklós, a város vezetője. A Trafibox viszont kedvező eredményeket hozott: csökkent a gyorshajtók száma, és nőtt a szabályosan közlekedő autósok aránya.

Dabas városának vezetője, Kőszegi Zoltán is megosztotta tapasztalatait: „Határozottan megfigyelhető, hogy a Trafiboxok környékén jelentősen mérséklődött a járművek sebessége.”

A legmagasabb lakosságarányos Trafibox-telepítések Törökbálinton találhatóak, ahol már 2023 elején megkezdték a berendezések telepítését. Géczy Krisztián alpolgármester korábban úgy nyilatkozott: "Mielőtt egyáltalán üzembe helyeztük volna a dobozokat, az adott útszakaszokon már csökkent a sebesség. Néhány jelentősebb bírság is hozzájárult ehhez, de a Trafiboxok puszta jelenléte is képes volt visszatartó hatást gyakorolni."

A Trafibox-rendszer iránti érdeklődés folyamatosan növekszik: számos önkormányzat már jelezte, hogy új egységeket kíván telepíteni. Mosonmagyaróváron jelenleg három új helyszínen zajlik az eszköz telepítése, míg Dabas városában is tervezik a bővítést, ahol egy meglévő fix sebességmérő mellé új Trafibox egység telepítése várható a közeljövőben.

A 2025 augusztusi lista csupán egy pillanatnyi állapotot tükröz – nem kétséges, hogy jövőre még több doboz fogja őrizni a magyar utakat. A fővárosban az alábbi helyszíneken találkozhatunk Trafiboxokkal:

A Trafibox-hatás egyik szembetűnő következménye a statisztikák tükrében is jól látható: 2024-ben megdőlt a kiszabott közlekedési bírságok összegének rekordja. Az ORFK adatai szerint csupán a gyorshajtás miatt 858 576 esetben róttak ki bírságot, összesen 56,3 milliárd forint értékben – ez a szám drámaian felülmúlja a 2023-as évben, mely szintén rekordnak számított, 30 milliárd forintot.

A postázott és helyben kiszabott büntetések száma az objektív felelősség keretein belül soha nem látott magasságokba emelkedett. A hatóságok nyújtotta információk alapján ezek közül több mint 800 ezer eset a gyorshajtásra vonatkozik.

Related posts