A szélvédőkön található kék csíkoknak több funkciója is van, amelyek hozzájárulnak a járművek biztonságához és kényelméhez. Először is, ezek a csíkok segítenek csökkenteni a napfény vakító hatását, különösen az autó üvegének peremén, ahol a napfény gyakra

A régi autók szélvédőin gyakran felfedezhető egy jellegzetes kék csík – de vajon mi lehet ennek a szerepe? Az evolúció során a technológiai fejlődés háttérbe szorította ezt a különlegességet az utóbbi évtizedekben.
Az autóipar modern korszakában már Dunát lehet rekeszteni azzal a megannyi funkcióval, amik annak ellenére, hogy a beépítettségükből fakadóan (szinte) láthatatlanok, a kényelmünket, illetve a biztonságunkat szolgálják.
Régen egy-egy megoldás szerepe sokkal nyilvánvalóbb volt. Közéjük tartozott az a széles, mélykék vagy zöld árnyalatú csík, ami elhelyezkedése lévén jól látható a szélvédő tetején. Főleg az idősebb autóknál volt jellemző, de lépten-nyomon még a napjainkban is találkozhatunk vele.
Ez a kékes-zöld sáv, a lehajtható napellenzőkkel karöltve, valóban kiemelkedő hatékonysággal bír, hiszen fő feladata, hogy megakadályozza a napfény zavaró vakító hatását a járművezető számára. Nyáron azonban nem csupán ez az előny jár neki, hiszen hozzájárul ahhoz is, hogy mérsékelje a hőmérsékletet, így kicsit komfortosabbá téve az utazást az utasok számára.
Tudjuk, hogy a nyári hőségben néhány perc alatt igazi szaunává alakulhat az utastér – erről már korábban is beszélt a Vezess.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy miért nem találkozunk a legújabb autók szélvédőin ezzel a jellegzetes csíkkal. A magyarázat pedig rendkívül egyszerű: az idő vasfoga már régóta elhaladt mellette, akárcsak a szivargyújtó és számos más, egykor elterjedt autós kiegészítő felett.
Az utóbbi évtizedek során az üvegtechnológia olyan mértékben fejlődött, hogy a korábbi látványos megoldások helyett ma már sokkal diszkrétebb, de ugyanolyan hatékony alternatívák is elérhetőek. A legújabb generációs szélvédők már egy különösen erős tükröződésgátló bevonattal készülnek, amely nem csupán egy szűk sávban, hanem az egész üvegfelületen kifejti jótékony hatását – olvasható a Jalopnik cikkében.