Felfedeztük a Sugár bevásárlóközpontban található kamu Shein bolt rejtelmeit, és igazán meglepő élményekkel gazdagodtunk!

Nem egy újdonsült dolog, mégis észrevehető, hogy a fiatalok körében egyre gyorsabban váltakoznak a szófordulatok, jönnek be újabb, érdekesebb kifejezések. Aki pedig nem azt a részét használja a közösségi médiának, amit a fiatalok, az bizony könnyen lemaradhat. Aztán egyszer csak ott találjuk magunkat, hogy nem értjük, miről beszél a gyerek.
Ha pedig a pénzügyekről van szó, akkor még nehezebb a helyzet. A pénzről beszélni velük mindig is kényes téma volt, de úgy még komplikáltabb, ha nem értjük mit mond. Így könnyen előfordulhat, hogy nem érted, amikor valami új szlenggel akar meggyőzni, hogy vegyél neki egy sneakert, és te nem tudsz rá azonnal válaszolni, vagy megbeszélni vele, hogyan oldhatnátok meg a dolgot.
A nyelv mindig is változott, de a digitális világ belépésével olyan tempóra kapcsolt a változás, amit korábban elképzelni sem tudtunk. Az SMS- és MSN nyelv volt talán az első igazi mérföldkő, amikor elkezdődött a rövidítések, szimbólumok és emojik korszaka, és ez az online kommunikáció térnyerésével egyre színesebb lett.
A szlengkifejezések között sok olyan van, ami nem él meg igazán hosszú életet. Vagy azért, mert a dolog, amit leír, kimegy a divatból, vagy mert még árnyaltabb, pontosabb kifejezést találnak a leírására. Más kifejezések viszont átszivárognak a köznyelvbe, megszilárdulnak és gazdagítják a nyelvet. Ilyen például a pénz szleng szavai közül a kápé, a zsozsó vagy a lóvé, amely az évek során közismert lett és meg is maradt a köztudatban.
Persze! Íme egy egyedi szöveg, amelyben a megadott szavakat beépítettem: A városban sétálva mindig feltűnik, hogy a régi bankók helyét egyre inkább a modern kápék foglalják el. Az utcai árusoknál a dohány illata keveredik a friss suskával, miközben a helyiek a kedvenc léjükért állnak sorba. A lovetta zsozsetták, akiket már régóta ismerünk, mindig hoznak magukkal egy kis stekszt, hogy megoszthassák a zsetonjaikat. A piacon a mani és a peták mellett a gyerekek apró kavicsokat gyűjtenek, hogy eljátsszák a kincsvadászatot. A felnőttek pedig a zöldhasú bankjegyeket számolják, miközben a rugókat és a pengőket emlegetik, mint valami régmúlt emlékeket. A pezeta és a bélás néha előkerül a beszélgetésekből, főleg amikor a korpa és a dudva kerül szóba. A rongyok, amik a régi guba részei, már csak emlékek, de a mallér garasok mindig emlékeztetnek minket arra, hogy a múlt értékes leckéket tartogat. Így telnek a napok, tele apró élményekkel és a mindennapok apró csodáival.
A Z és Alfa generáció tagjai a "pénz" kifejezés helyett egyre inkább különböző szlengszavakat részesítenek előnyben, mint például az "app", "mani" vagy "zsé". Ezen kívül a pénzügyi diskurzusban egyre gyakrabban felbukkan a "cash" és a "bread" kifejezés, amelyek az angol nyelvből származnak. A "bag" szó is népszerű, amely azt jelzi, hogy valaki egy adott mennyiségű pénzt keresett vagy gyűjtött össze. Továbbá a "stack" kifejezés is divatos, amelyet akkor használnak, amikor valaki jelentős összeget keresett.
A Z és Alfa generáció nyelvezete egy igazi egyveleg: angol szavak, internetes rövidítések, emojik - és persze a saját kreatív kifejezéseik összemosása, amelyre gyakran a magyar nyelvben nem is találunk megfelelő szavakat. Csakhogy ez a szókincs olyan gyorsan változik, hogy még a legmenőbb kamasz is bajban lehet, ha két évvel fiatalabbak közé kerül. Ami tegnap még "fire" volt, ma már "mínusz aura". És ne is gondold, hogy egy általános iskolás és egy középiskolás ugyanazokat a szavakat használja - amit az egyik coolnak tart, azon a másik csak forgatja a szemét.
A közösségi média formálta őket, hogy az információkat szinte villámgyorsan, másodpercek alatt kapják el – legyen az mém, friss hír vagy a legújabb szleng, amivel elkerülhetik a furcsa pillantásokat. Míg te három mondatban igyekszel kifejezni magad, ők csupán három szóval reagálnak, de ha igazán trendik, akkor inkább csak egy emojival válaszolnak. Ez a kommunikációs stílus új dimenziókat nyit meg, ahol a lényeg tömörségében rejlik.
Például shippelni már rég nem azt jelenti, hogy feladod a csomagot a postán, hanem azt, hogy szurkolsz két karakternek vagy embernek, hogy összejöjjenek. De figyelj, ne ess abba a hibába, hogy a teljes nevükön emlegeted őket. Ezt ma már csak a boomerek csinálják. Az igazi menők mozaikszavaznak: Taylor Swift és Travis Kelce? Tayvis. Luke Newton és Nicola Coughlan? Lukola. Justin Bieber és Selena Gomez? Oké, ők már régi sztori, de akkor is: Jelena.
A 2023-as év nagy felfedezése a rizz kifejezés, amely elnyerte az Oxford Word of the Year címet. Ez a szó a karizma és vonzerő szinonimája, és azokat az embereket jellemzi, akiknek a jelenléte azonnal magával ragad másokat. Ha már a szavaknál tartunk, a "smash" azt jelenti, hogy valaki igazán bejön, míg a "creepy" épp az ellenkezőjét sugallja – nem éppen vonzó. De mi van, ha a fiatalod sigmának érzi magát? Akkor gratulálhatsz, mert éppen egy magabiztos, életüket jól megértő gyermeket nevelsz, aki mindezt egy Christian Bale által megformált Amerikai pszichós Bateman-stílusú arccal ünnepli. És persze, ez a mimika sem maradt ki a TikTok-világából, hiszen miért ne lenne belőle mém, amikor a fiatalok kreativitása határtalan?
A POV nem csupán egy új márka, hanem egy TikTok-videó címke, amely a "point of view" kifejezés rövidítése, azaz nézőpontot jelent. Ezek a tartalmak azt célozzák, hogy egy adott helyzetet egy konkrét szereplő szemszögéből mutassanak be. És mi van, ha a kamaszod azt mondja, hogy "mínusz aura"? Akkor éppen nem vagy a legmenőbb a szemében. Viszont, ha "glow upot" kapsz tőle, az azt jelenti, hogy jobb formában vagy, mint valaha, és ez egy igazi elismerés! És ne felejtsük el a vibe check-et sem; ez egyfajta hangulatellenőrzés, amellyel kideríti, hogy ma érdemes-e új telefont kérnie tőled.
Ha eddig büszke voltál arra, hogy ismered a cringe kifejezés jelentését, itt az idő, hogy elfelejtsd. Ma már a szó használata önállóan is cikisnek számít. Szóval ne is kísérletezz azzal, hogy a szókincsed részévé tedd!
A digitális korban a nyelv nem csupán a kommunikáció eszköze, hanem az önkifejezés és a kultúra szerves része is. Amikor megérted, mit mondanak mások, egy új világ nyílik meg előtted – így könnyebben kapcsolódhatsz hozzájuk. Ez a tudás lehetővé teszi, hogy te is lépést tarts a legújabb trendekkel, és bátrabban beszélhess olyan érzékeny témákról, mint például a pénzügyek.
Fontos, hogy soha ne bíráljuk a gyerekünket vagy az unokánkat a szlenges kifejezések miatt, hiszen számukra ez a mindennapok természetes része. Még ha számodra ez a stílus idegennek tűnik is, érdemes megpróbálnod megérteni, és nyitott szívvel befogadni az ő világukat. Ezáltal sokkal könnyebbé válik a kapcsolatotok, és a gyerek is szívesebben fogja keresni a társaságodat. Ha szeretnél a közelükben maradni, itt van néhány dolog, amit érdemes szem előtt tartanod:
Figyeld meg a kedvenc platformjaikat: a TikTok, Instagram és Snapchat dominál a világukban. Néha már a kommentek átböngészésével is számos új kifejezést elsajátíthatsz.
Bátran kérdezz! A fiatalok örömmel osztják meg veled a szleng kifejezések jelentését. Ha érdeklődést tanúsítasz és nyitott szemmel nézel a világukra, nem csupán a szavakat, hanem a mögöttük húzódó gondolkodásmódot is felfedezheted.
Tedd különlegessé a szövegedet: Ha olyan kifejezések kerülnek szóba, mint a már említett "mani" vagy "stack", ne kerüld őket, hanem törekedj megérteni a jelentésüket. Ha el tudod sajátítani az ő nyelvezetüket, sokkal könnyebben építhetsz kapcsolatokat, és hitelesebben kommunikálhatsz velük, akár a pénzügyek terén is.
Ne erőltesd a használatát: Ha természetesen és őszintén kommunikálsz velük, az sokkal megbízhatóbb és hitelesebb hatást kelt, mint ha megpróbálnál divatosnak tűnni.
Próbálod követni a gyerekek világát, de néha úgy érzed, mintha egy régi VHS-kazetta lennél a modern streaming szolgáltatások tengerében? Tudod, mit jelent a "sus", vagy hogy hol lehet skint beszerezni? És mi a helyzet az olyan kifejezésekkel, mint a "vibe check" vagy a "mínusz aura" – elérnek hozzád, vagy inkább egy jó öreg szlenggel válaszolsz nekik?