Izgalmas újdonságok a hazai haszongépjármű-piacon!

Trónfosztás történt a hazai tehergépjármű szegmensben a top márkák versenyében. Mindez ráadásul egy csökkenő piaci teljesítmény mellett valósult meg.
Mintegy 24,14%-os részesedésével a Volvo Trucks lett a piacvezető tavaly hazánkban a nehéz kategóriás teherautók piacán. Ezzel átvette a helyet a korábban 15 éven keresztül első helyen szereplő DAF-tól. A göteborgi székhelyű gyártó 1185 darab teherautót értékesített itthon. A három húzótípusnak az FH, a FH Aero, valamint az FM számít. Az értékesítés 75 százalékát három szín - a fehér, a sárga és a kék - adta a 2024-es évben a Volvo Trucks-nál.
A második helyet a Scania szerezte meg mintegy ezer darab eladott járművel a 16 tonna feletti kategóriában. Ez 11,2 százalékos növekedésnek felel meg a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az értékesített teherautó alvázak közül az R460 A4x2LA volt a legnépszerűbb típus, amelyből 136 darabot adtak el a tavalyi évben Magyarországon. A S500 A4x2LA típusból pedig 108 darabot értékesített a Södertalje-i gyártó hazai képviselete. A harmadik legnépszerűbb típus az R460 A4x2NA lett, amelyből 87 darabot vettek.
A teherautók piacán a 13 literes motorok dominálnak, hiszen az eladások 83%-át teszik ki. Ugyanakkor a hazai vásárlók körében a 16 literes V8-as erőforrások iránti érdeklődés sem elhanyagolható, mivel ezek aránya 3,9% volt. A Scania teherautók többsége, szám szerint 53,9%, fehér színben került forgalomba, de a piros (13,6%), borostyán (8,6%), kék (7,5%) és szürke fényezésű modellek is megtalálhatók az értékesítési statisztikákban.
Ahogyan korábbi írásunkban már említettük, a tavalyi évben a hazai nehéz-kategóriás tehergépjárművek piacának teljesítménye csökkenésre volt ítélve. Most azonban nem csupán előrejelzések és trendek alapján nyilatkozunk, hanem a konkrét adatok alapján. A legfrissebb statisztikák szerint 2024-ben 932 darabbal kevesebb, összesen 4909 tehergépjárművet értékesítettek a 16 tonna feletti szegmensben, amely 16 százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest. Az eladott járművek túlnyomó többsége dízel üzemű volt, csupán 4 elektromos modellt értékesítettek.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legújabb jelentése szerint az uniós tehergépjármű piac átfogóan visszaesett. A gyártók összesen 327 896 tehergépjárművet adtak el, ami 21 826 darabbal kevesebb, mint az előző évben, ezzel 6,3%-os csökkenést mutat az eladásokban. A legtöbb uniós tagállamban csökkenés volt megfigyelhető, azonban néhány országban, mint például Ciprus (+14,5%), Görögország (+59,1%), Írország (+5%), Hollandia (+12,2%) és Spanyolország (+11,7%), a tehergépjármű-értékesítések növekedését regisztrálták.
A furgonok iránti kereslet növekedett.
A 16 tonna feletti járművek szegmenseivel ellentétben a könnyű teherbírású áruszállítók piaca dinamikus fejlődésen ment keresztül, hiszen 8,3%-kal nőtt az előző évhez képest. Az Európai Unió területén összesen 1 586 688 darab, legfeljebb 3,5 tonnás össztömegű könnyű haszongépjárművet értékesítettek. Ez 121 129 darabbal több, mint 2023-ban, ami 8%-os növekedést jelent. Magyarországon a tendencia még figyelemreméltóbb, hiszen itt a bővülés jelentősen meghaladta az EU-s átlagot: 24 782 jármű talált új gazdára, ami 4033 darabbal több, mint az előző évben. Ez közel 20%-os növekedést tükröz, ami a hazai piac élénkülését jelzi.
Az izmos növekedésből kivették a részüket a villany hajtású kisteherautók is, hiszen míg 2023-ban 674 darab, addig tavaly már 1388 példányt adtak át. Ez 105,9 százalékos bővülést jelent, amivel hazánk felkerült az első helyre a 27 tagállamot tömörítő listán. Mindez az állami támogatás elérhetőségének köszönhető. Másképpen fogalmazva nálunk bővült a legnagyobb ütemben az elektromos kisteherautó piaca. Hagyományosan ugyanakkor továbbra is Franciaország és Németország számít a legnagyobb piacnak ezen a téren évi 24 és 11-12 ezer darabbal.
Gyengélkedő hazai buszpiac
A tavalyi év során drámai csökkenés történt a buszpiacon Magyarországon, hiszen az értékesítések szinte a felére zuhantak. Míg 2023-ban még 820 autóbusz talált gazdára, addig 2024-re ez a szám mindössze 416-ra csökkent. Különösen aggasztó a villanybuszok piaca, ahol a forgalom szinte teljesen megállt: 2022-ben 60 villanybuszt adtak el, míg tavaly már csupán 4 darab került értékesítésre. Ez a tendencia komoly kihívások elé állítja a közlekedési szektort.
Az uniós piacon ezzel szemben figyelemre méltó, 9,2 százalékos növekedést regisztráltak. Tavaly összesen 35 579 autóbusz talált gazdára. Külön érdekesség, hogy a régióban, ahol a személyszállítás már hosszú ideje liberalizált, Csehországban 1331 buszt értékesítettek.