Maruzsa Zoltán véleménye szerint a tanárok pozitív visszajelzéseket kaptak a szülőktől és a diákoktól, amiért jól végezték el a munkájukat.


A PDSZ ügyvivője, Nagy Erzsébet lapunknak nyilatkozva kiemelte, hogy több olyan esetről is tudnak, ahol egyes pedagógusok szinte kizárólag "elégtelen" minősítéseket kaptak.

A legfrissebb adatok szerint a szülők átlagosan 4,54 pontra, míg a diákok 4,12 pontra értékelték a tanárok és tanítók teljesítményét az iskolai KRÉTA rendszer keretein belül, ahogyan azt Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár közleményéből megtudhattuk. Az értékelés eredményei a keddi megbeszélésen kerültek napvilágra, amelyen a Nemzeti Pedagógus Kar és a pedagógus szakszervezetek képviselői vettek részt.

Az általános iskolákban a szülők, a gimnáziumokban a tanulók véleményezhették 1-től 5 pontig a tanárok teljesítményét, az államtitkár közlése szerint a határidő lejártáig 112 765 szülői és 57 794 tanulói kérdőív érkezett. Az óvodákban július közepéig még zajlik a szülői véleményezés.

Megérkeztek a bosszúértékelések, ahol a szülők és a diákok anonim módon osztályozzák a tanárok teljesítményét, gyakran éles kritikával illetve őket.

A Népszava beszámolója szerint május 14. és június 2. között a diákok és a szülők lehetőséget kaptak arra, hogy véleményt nyilvánítsanak a tanárok munkájáról. Az így összegyűjtött értékeléseket az iskolaigazgatók és óvodavezetők figyelembe vehetik a pedagógusok teljesítményének mérlegelésekor. Ugyanakkor a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) korábban figyelmeztetett arra, hogy az anonim kérdőívek könnyen teret adhatnak a személyes sérelmekből fakadó elégedetlenségnek vagy akár bosszúvágy kifejezésének a diákok és szülők részéről, így kérdéses, hogy mennyire tükrözik a valós helyzetet. Az államtitkár azonban más állásponton van, és azt hangsúlyozza, hogy a pedagógusok számos elismerésben részesültek a visszajelzések alapján.

A PDSZ ügyvivője, Nagy Erzsébet lapunknak nyilatkozva kiemelte, hogy több olyan esetről is tudnak, ahol egyes pedagógusok szinte kizárólag "elégtelen" minősítéseket kaptak. Az érdekvédő elmondása szerint a keddi egyeztetésen ezzel kapcsolatban azt a tájékoztatást kapta az államtitkárságtól, hogy az ilyen értékeléseknél "a tetejét meg az alját mindig le kell venni",

magyarán a túlzóan pozitív és az irreálisan negatív szülői és diák értékeléseket sem kell figyelembe venni.

A keddi megbeszélésen a pedagógusok teljesítményértékelésének kérdése is előtérbe került. A legjobban teljesítők, akik a 80 százalékos határt meghaladják, a következő tanévtől kezdve havi 20 ezer forintos kiegészítést kaphatnak, amelyet a Belügyminisztérium fog biztosítani az iskolák számára. Fontos azonban, hogy a plusz összegek nem időszakos bérkiegészítések formájában érkeznek, hanem az érintettek alapbérébe építve. Ezt a megoldást a szakszervezetek vitatják, mivel aggályaik vannak a rendszer fenntarthatóságával és a pedagógusok jövedelmi helyzetével kapcsolatban.

Ez a helyzet igazságtalan feszültségeket szülhet a tantestületekben, ami komoly problémákat eredményezhet.

Hiába garantálja rendeletben az Orbán-kormány, hogy ne csökkenthessék teljesítményértékelés alapján a tanárok bérét, a jog mégis lehetővé teszi "Az új teljesítményértékelő rendszer abba az irányba mutat, hogy a pedagógusok még többet dolgozzanak ingyen"Elismerte a Pintér-féle belügy, jövő ősztől tényleg fizetéscsökkentéssel büntetnék a nem megfelelően teljesítő tanárokat"Oda kell figyelniük, hogy 3-5 pedagógusnál több ne kerüljön be a kiváló kategóriába, és ne kelljen túl sokat fizetni"

Related posts