Ákos egy rejtett sérüléssel rendelkező Ford Kugát vásárolt, amit hosszú hat év pereskedés követett. Végül sikerült nyernie a jogi csatát, de a kártérítés, amit kapott, sajnos nem sokat ért.

Nagyon keveset tudunk arról, hogy mi lesz a sorsuk a balesetben összetört autóknak, hiszen a kár súlyosságától függően akár a gazdaságosan nem javítható, vagyis gazdasági totálkáros példányokban is óriási üzletet látnak bizonyos kereskedők, akik úgy-ahogy megjavíttatják és ismét forgalomba helyezik, majd eladják azokat. A magyarországi roncskereskedelem akár átláthatóan is működhetne, így a vevők eldönthetnék, hogy vállalják-e a korábban sérült autó birtoklásával járó műszaki kockázatot. Ez a helyreállítás szakszerűségétől is függ, ami viszont érdemben befolyásolja az eladó hasznát, illetve az autó reális árát. És éppen ezek miatt övezi sok titok ezt a területet.
Olvasónk, Ákos 2018 júniusában a cége számára vásárolt egy 2012-es évjáratú, összkerékhajtású, kétliteres turbódízelmotorral szerelt első generációs Ford Kuga SUV-t. Az autó árát részben hitelből fedezte, amelynek elbírálásához állapotlapot kért a bank, hiszen ez határozza meg, hogy valóban értékes fedezetet jelent-e az autó a hitelhez. Mivel a Ford műszaki állapota a leírtak szerint megfelelő volt, Ákos nem rendelt vásárlás előtti állapotfelmérést, hiszen úgy gondolta, hogy megbízhat az autókereskedő munkatársa által végzett felmérésben.
Mindössze két hónappal az autó átvétele után furcsa zörgés hallatszott menet közben a Kuga motorteréből, a motor pedig lefulladt. Ákos félreállt, trélert hívott és szervizbe szállíttatta az autót, ahol megállapították, hogy eltört a klímakompresszor tartókonzolja, ezért a kompresszort csupán a rácsatlakoztatott csövek, illetve vezetékek tartják a motortérben. Ezután olvasónk megkereste azt a használtautó-kereskedést, amelyben két hónappal korábban vásárolta a Fordot, és hibás teljesítésre hivatkozva kártérítést kért a cégtől. Ezt a kereskedés elutasította, ezért Ákos ügyvédet fogadott, aki azt javasolta neki, hogy kérje egy független műszaki szakértő segítségét, aki kiderítheti, hogy miért tört el menet közben a klímakompresszor tartókonzolja, illetve a maga a kompresszor is.
Rusznák András, igazságügyi gépjármű műszaki szakértő és a Gor-Car vezetője, aki a használt autók vásárlás előtti állapotfelmérésével foglalkozik, több lényeges kérdésre kereste a választ, amikor egy működésképtelenné vált Ford Kugát vizsgált át. Megbízója kíváncsi volt arra, hogy az autó korábban szenvedett-e balesetet, és ha igen, vajon a sérülés kapcsolatban áll-e a klímakompresszor törésével. Emellett fontos volt tisztázni, hogy amennyiben a vásárlás előtt valóban balesetet szenvedett a Ford, akkor hol érte az ütés a karosszériát, milyen mértékben roncsolódott, illetve milyen szakszerűséggel történt a helyreállítás.
Rusznák elemzése szerint a Ford váratlan megállásának hátterében az áll, hogy a motorra rögzített kompresszort tartó konzol három darabra tört. Ez a hiba nem csupán a kompresszort érintette, hanem a hajtásért felelős hosszbordásszíjat is tönkretette, amelynek következtében a generátor hajtása megszűnt. A szíj maradványai rátekeredtek a motor főtengelyére, tovább bonyolítva a helyzetet. A szaktanácsadó a törött konzol darabjainak alapos vizsgálata során felfedezte, hogy a törés nem egy hirtelen esemény következménye volt, hanem egy fokozatos folyamat eredménye. A törött felületek eltérő oxidációs szintje és szennyeződései árulkodtak arról, hogy az egyik rész sötétebb és régebbi, míg a másik rész világosabb, tehát frissebb volt. Az öntvény részeken nem voltak anyaghibákra utaló jelek, így Rusznák arra a következtetésre jutott, hogy a konzolt valószínűleg egy korábbi baleset sérülése gyengítette meg. Mivel a konzol repedése nem került kijavításra a Ford helyreállítása során, végül a törés akkor következett be, amikor Ákos már két hónapja használta az autót.
Mindez csupán kiindulási pont volt a további vizsgálatokhoz, mégis jól jelzi, hogy egy átlagos felkészültségű használtautó-vásárlónak elég kevés esélye van, ha a döntés előtt maga szeretné megállapítani, hogy a kiválasztott autó valóban jó állapotban van-e, vagy esetleg roncskereskedelemből került vissza a forgalomba. A kompresszor és tartókonzoljának törése, illetve az alkatrészek elhelyezkedésének ismeretében könnyebb dolga volt a Gor-Car szakértőjének, amikor be akarta határolni a Ford lehetséges korábbi sérülésének helyét. Ebben egyébként segít az is, hogy egy korszerű autó csavarozható karosszériaelemeit, esetünkben a motorháztetőt, a lökhárítót és az első sárvédőket általában néhány milliméteres illesztési hézagokkal szerelik fel a gyártók, és ezek a hézagok az elejüktől a végükig egyenletesek, így a páros lemezek egymással eredetileg szimmetrikusak.
A Kuga motorterében a szakértő több olyan nyomot is felfedezett, amelyek megerősítették, hogy korábban összetörték az elejét. Bár az első sárvédők és a motorháztető találkozásánál lévő műanyag burkolati elemek pótlása néhány ezer forintos kiadással jár, ezek közül a jobb oldali fele hiányzott, az autó jobb első fényszórója nem gyári, hanem egy rosszabb minőségű, márkajelzéssel nem ellátott, utángyártott darab volt. Ezeken kívül hiányzott a lökhárító alsó műanyag burkolata, a motortér elején lévő zárhíd műanyag takaróeleme pedig repedt volt. Mindezekből arra lehet következtetni, hogy a Fordot a lehető legkevesebb pénzből javították meg az ütközés után.
A vizsgálat további részletei alapján kiderült, hogy nem a később beépített fényszóró pontatlan méretezése okozta az első lökhárító elhelyezkedési problémáit, hanem az alatta elhelyezkedő acélkeret nem volt a megfelelő pozícióban, amely a jármű orrán található burkolati elemek többségét tartja. Felmerül a kérdés, hogy hogyan nem vette észre Ákos az autó megvásárlása előtt, hogy a Ford orrán lévő illesztési hézagok jelentősen nagyobbak a normálisnál. Ezen kívül a vontatáshoz szükséges vonószem csavarmenete is elcsúszott, nem esett egybe a lökhárítóhoz tervezett nyílással. A jobb első lámpa és a lökhárító közötti rés pedig akkora volt, hogy azon keresztül a motortérbe is beláthatott. Ennek ellenére olvasónk bízott a kereskedő szavaiban, valamint a hitelfelvételhez szükséges állapotfelmérés kedvező eredményében.
Rusznák András alapos vizsgálata során kiderült, hogy a hatévesen megvásárolt Kuga jobb eleje korábban olyan súlyos balesetet szenvedett el, hogy nem csupán a lökhárítót, a jobb első sárvédőt és a fényszórót kellett kicserélni vagy megjavítani, hanem a karosszéria központi részéhez hegesztett hossztartó is deformálódott. Ez az alkatrész nemcsak az autó elején található részek jelentős részét tartja össze, hanem kulcsszerepet játszik az ütközési energia elnyelésében is. Éppen ezért, ha baleset következtében megsérül, tilos azt visszahajlítani az eredeti helyére; helyette ki kell cserélni. A deformációval járó anyagfáradás miatt ugyanis a hossztartó már nem lesz képes megfelelően ellátni védelmi funkcióját a következő ütközés során.
A hossztartó szakszerű cseréje komoly szaktudást igényel, mivel ez a motortér alján helyezkedik el. A folyamat során elengedhetetlen az autó elejének lebontása, valamint a motor és a váltó kiemelése, ami összességében több mint egymillió forintos költséget jelenthet. Rusznák András a biztosítók által elismert DAT kalkulációs rendszer segítségével kiszámította, hogy 2021-ben a Kuga szakszerű helyreállítása új, gyári alkatrészek és javítási technológia alkalmazásával körülbelül 1,6 millió forintot tett volna ki.
Az Autónyomozók sorozat szakértői sokszor találkoznak olyan használt autókkal, amelyekben elmulasztották a hossztartócserét egy korábbi baleset után, és egyetértenek abban, hogy ennek a mulasztásnak a kiszűréséhez olyan tapasztalatra van szükség, amelyeknek az autóvásárlók többsége nem nincs birtokában. Ez persze nem is várható el tőlük.
Ákos a szakértői vélemény birtokában, hibás teljesítés miatt pert indított a kereskedővel szemben, ám elmondása szerint az eljárás nagyon lassan haladt és rengeteg pénzt emésztett fel. Mivel olvasónk volt a felperes, a jogerős döntésig neki kellett fedeznie a mintegy 1,6 millió forintos perköltséget, miután előzőleg kifizette a hibákat feltáró magánszakértői vizsgálatot is.
A bíróság a szakvéleményt a bizonyítékokhoz csatolta, és bár az abban foglalt megállapításokat részletes fotókkal és mérésekkel támasztották alá, a bíróság úgy döntött, hogy egy második szakértőt is bevon a peres ügybe. Ennek a szakértőnek a díját Ákosnak kellett állnia. A második szakértő véleménye szerint a Ford hossztartójának sérülése nem volt olyan súlyos, hogy indokolttá tette volna az alkatrész cseréjét. Ezen túlmenően megjegyezte, hogy a Kuga egyéb, például a műanyag alkatrészek sérüléseit és hiányosságait, valamint a csavarozott karosszériaelemek korábbi megbontására utaló jeleket olvasónk is észlelhette volna a vásárlás előtt, hiszen ehhez nem szükséges különösebb szakmai tudás. A sérült klímakompresszor cseréjének költségeit a bírósági szakértő csak részben tartotta jogosnak, arra hivatkozva, hogy az új alkatrész értéke magasabb, mint az, ami a konzollal együtt megsérült a használat során.
Végül hat évvel a balsikerű autóvásárlás után olvasónk megnyerte a pert a kereskedővel szemben, így a perköltség megtérült, de a kártérítés összege mindössze 200-300 ezer forint volt, vagyis a Ford Kuga korábbi sérülésének megfelelő minőségű helyreállításához szükséges összeg töredéke. Ezen felül olvasónk szerint erősen kifogásolható az is, hogy évente legfeljebb egy-két tárgyalást tartottak a székesfehérvári bíróságon zajló eljárásban, és bár ő a fővárosban él, az útiköltségét nem térítették meg.
A Telex Autónyomozók-sorozatának korábbi epizódjaiban egy visszatekert kilométer-számlálóval árusított Infiniti Q50-ről; egy baleset után szakszerűtlenül helyreállított Toyota Yarisról; egy rozsdásodó és olajszivárgásoktól hemzsegő Ford Focusról; egy motorhibás Kia Cee'dről; egy roncsból helyreállított Audi A4 TDI-ről; egy gázüzeműre átalakított, majd szakszerűtlenül visszaalakított Toyota Corolla hibridről; egy konstrukciós hibás Peugeot 307-ről olvashattak, részletesen írtunk a használt Nissan Leafek előnyeiről és kockázatairól, illetve egy konstrukciós hibás Mercedes E320CDI ügyéről is.