Feltárult a titok, ami a Mars-helikopter végzetéhez vezetett.


A zord környezetet legyőző repülő eszköz végső útján a Mars felszínére zuhant. A NASA szakértői most már egyre biztosabbak abban, hogy mi állhatott a katasztrófa hátterében.

Már közel egy éve, hogy az úttörő repülőgép, az Ingenuity, megsérült, és eltörte az egyik forgószárnyát. Ezzel lezárult az emberiség első, egy másik bolygón végrehajtott irányított repülésének izgalmas kalandja. A NASA szakemberei, ahogyan mindig, most is a legjobban megszokott feladatukhoz nyúltak: alaposan elemezték a rendelkezésre álló adatokat.

A vizsgálat pedig fényt derített a részletekre. Az utolsó 72. számú, január 18-i repülésen az eszköz 12 méter magasságra emelkedett, de a repülés 32. másodpercében visszaért a felszínre, és a kommunikáció megszakadt. "Ha egy baleset helyszínelését 62,1 millió kilométeres távolságból végzed, akkor nincs fekete doboz, se szemtanú" - mondta Håvard Grip az Ingenuity első számú pilótája.

"Bár több eshetőség is reális lehet az elérhető adatokból, van egy verzió, amit mi a legvalószínűbbnek tartunk: a felszín szerkezetéről egyszerűen kevés volt az információ a navigációs rendszer működéséhez." Egyszerűbben: a gép túl magasra emelkedett, a felszín viszonylagos simasága, az azonosítható tereptárgyak, -jellemzők hiánya miatt pedig megzavarodott a navigáció

Ezért a gép a szokásos leszállás helyett földhöz, vagyis inkább "marshoz" vágta magát, mert nem tudta megállapítani a felszíntől való távolságot. Az ütközés hatására megrongálódott egy rotor, eltört egy légcsavar, az eszköz pedig repülésképtelenné vált. Ezzel együtt nem lett teljesen használhatatlan, jelenleg stabil állomásként időjárási és repüléstechnikai adatokat küld a marsjárónak. Az információkat a NASA is felhasználja, a jövőben ugyanis egy nagyobb helikoptert küldene az égitestre.

Az Ingenuity nevű drón 2021 februárjában landolt a Mars felszínén a Perseverance marsjáró által. Ez a lítiumion-akkumulátorral működő, mindössze 1,8 kilogrammos eszköz volt az első légi jármű, amely képes volt a vörös bolygó légterében repülni. Az Ingenuity összesen 72 sikeres repülést teljesített, és a tervezett távolságot több mint tizennégyszer túlszárnyalta, összesen több mint két órányi repülési időt felhalmozva. Érdekes, hogy a költségek csökkentése érdekében az Ingenuity nem egyedi tervezésű alkatrészeket használt, hanem kereskedelmi forgalomban elérhető, okostelefonokhoz gyártott sorozatgyártott chipeket alkalmaztak a fejlesztése során.

Related posts