Fizetőkapuk nélkül: íme, milyen jövőt képzel el a horvát autópálya-hálózat – a minisztérium állásfoglalása.


2026 nyarán a horvát autósok végleg búcsút mondhatnak a fizetőkapuknak, mivel a horvát kormány tervei szerint a nyári turistaszezon után már teljesen üzembe helyezik az ország innovatív, megállás nélküli elektronikus útdíjfizetési rendszerét. A kapuk eltűnésével nem csupán egy korszak zárul le, hanem egy új, sokkal gördülékenyebb és digitális alapokra helyezett rendszer veszi kezdetét, amely forradalmasítja az útdíjfizetést Horvátországban.

A horvátországi Turisztikai és Sportminisztérium az Economxnak nyújtott tájékoztatása szerint...

A változás folyamata nem egyik napról a másikra következik be: a horvát állami autópálya-üzemeltető, a Hrvatske Autoceste (HAC) már aktívan dolgozik a háttérben. Az új rendszer bevezetéséről szóló, 80 millió eurós szerződést 2024. szeptember 24-én írták alá a szlovák SkyToll és a cseh TollNet alkotta konzorciummal - értesült az Economx a horvát Turisztikai és Sportminisztériumtól.

A tervek alapján a kivitelezési folyamatra két év áll rendelkezésre, ami azt jelenti, hogy a projekt teljes körű üzembe helyezése várhatóan 2026 harmadik negyedévében valósulhat meg.

A megkötött szerződés keretein belül 64 millió eurót szánnak az új rendszer kiépítésére, míg a fennmaradó összeg a következő évtizedben szükséges pótalkatrészek és karbantartási költségek fedezésére szolgál. Az Európai Unió is részesül a finanszírozásban, hiszen a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRP) keretében körülbelül 130 millió eurós támogatást biztosít Horvátország számára. E támogatás révén nem csupán a technikai rendszer jön létre, hanem az elavult fizetőkapuk lebontására és egyéb kiegészítő munkálatokra is sor kerül. Fontos azonban megjegyezni, hogy a horvát állam csak akkor férhet hozzá ehhez a pénzügyi kerethez, ha először elfogadja az új Útdíjfizetési törvényt, és hivatalos megállapodást köt az Európai Bizottsággal, ami jelenleg még nem valósult meg.

A 2026 nyarától életbe lépő új rendszer neve: MLFF, ami a Multi Lane Free Flow rövidítése, vagyis többsávos, megállás nélküli díjfizetési rendszer. Ez az innovatív elektronikus megoldás teljes mértékben felváltja a hagyományos kapus útdíjfizetést, és lehetőséget ad arra, hogy az autósok zökkenőmentesen, torlódások és megállások nélkül közlekedjenek az autópályákon. Az MLFF révén a jövő közlekedése gyorsabb és hatékonyabb lesz.

A minisztérium bejelentette, hogy az új rendszer két olyan, már sikeresen alkalmazott technológia ötvözésével jött létre, amely lehetővé teszi a hatékonyabb működést.

A horvát hatóságok törekvése, hogy egy sokoldalú és rugalmas fizetési rendszer jöjjön létre, amely lehetőséget biztosít a felhasználóknak arra, hogy egyéni preferenciáik szerint válasszanak a két elérhető technológia közül – tájékoztatta lapunkat a minisztérium.

Az ENC-eszközt (On-Board Unit - fedélzeti egység) már korábban használó felhasználók továbbra is élvezhetik ennek előnyeit. Azok számára, akik eddig készpénzben vagy bankkártyával egyenlítették ki az útdíjat a kapuknál, az új rendszerhez való csatlakozás szintén zökkenőmentes lesz. Az ALPR-technológia segítségével lehetőség nyílik az útdíj automatikus rendezésére. Ehhez csupán annyira van szükség, hogy a felhasználók regisztrálják járművük rendszámát a platformon, és megadják az érvényes fizetési módot, mint például egy bankkártyát.

A regisztráció számos módon lebonyolítható:

Az autópálya igénybevételéhez elengedhetetlen a regisztráció elvégzése és a megfelelő fizetési módszer kiválasztása. Ezzel az új rendszer egyfajta "intelligens belépőt" biztosít a felhasználóknak.

A díjfizetés alapja továbbra is a megtett kilométerek száma marad, nem pedig az időintervallum, így elkerülhetjük a "matricás" rendszerhez hasonló megoldásokat, mint amilyenek Szlovéniában vagy Magyarországon találhatóak.

A kormány és a HAC határozottan megerősítette, hogy nem tervezik az autópályadíjak emelését, és a korábban díjmentes autópályaszakaszok sem kerülnek újabb terhelés alá.

A horvát autópálya-hálózat forgalma az utóbbi években drámaian megnövekedett, különösen a nyári hónapokban, amikor a tengerparti üdülőhelyekhez özönlenek a külföldi látogatók. 2022-ben, azelőtt, hogy Horvátország csatlakozott volna a schengeni övezethez, több mint 80 millió jármű haladt át az ország autópályáin. Ez a lenyűgöző adat egyértelműen jelzi a horvát autós közlekedés nemzetközi jelentőségét és népszerűségét.

A nyári hónapokban a horvát autópályákon a forgalom jelentős részét, több mint 50 százalékát külföldi rendszámú autók teszik ki. E járművek többsége német, osztrák, magyar, szlovén és lengyel turistákhoz köthető, akik lelkesen felfedezik a horvát táj szépségeit. Eközben a belföldi forgalom is folyamatosan emelkedik, ami a helyi utazások népszerűségének és a belföldi turizmus fellendülésének jele.

Ez a hatalmas járműforgalom jelentős bevételt is generál.

2023-ban az autópályák használatából származó összes útdíjbevétel megközelítőleg 470 millió euróra emelkedett.

Ezt az összeget három különböző autópálya-üzemeltető vállalat rögzítette a könyvelésében:

A díjstruktúra eddig is kilométeralapú volt, és az új rendszerben is megmarad ez a logika - vagyis a fizetés mértéke a megtett táv függvénye marad, nem időalapú díjfizetésként (mint a vignettás országokban).

Az új elektronikus rendszer bevezetése nem csupán az ellenőrzési és díjfizetési folyamatok hatékonyságát növelheti meg, hanem hosszú távon jelentős bevételi növekedést is generálhat mind az állami, mind a magánszervezetek számára. Ezzel párhuzamosan az autósok utazási élménye is sokkal kellemesebbé válik, hiszen a modern megoldások révén egyszerűbbé és gördülékenyebbé válik a közlekedés.

Related posts