Fillérekből bárki milliomossá válhatott, és tömegek járhatták be ezzel a világ különböző sarkait.

Mi motiválhat valakit, hogy három nap leforgása alatt több tucat alkalommal szálljon fel és le ugyanazzal a járattal, ugyanazon az útvonalon, olykor szinte alig várva, hogy a gép kerekei teljesen megpihenjenek a kifutón? Az SAS Scandinavian Airlines egy különleges kihívást indított, amely egyszerre volt fizikai és logisztikai próbatétel, valamint egy izgalmas játék a legelkötelezettebb utazók számára. A nyeremény nem volt csekély: prémium törzsutas státusz, amely bónuszpontokkal és elsőbbségi beszállással jár egész egy éven át.
A legtöbb ember valószínűleg nem utasítaná vissza a lehetőséget, hogy milliomos legyen. Bár a pénz önmagában nem minden, mégis, jócskán megkönnyítheti az életünket. Fontos azonban megjegyezni, hogy a milliomossá válás nem csupán a vastag banki egyenlegnek köszönhető; sokkal inkább egy tudatos életmód és okos döntések eredménye.
2024 végén a skandináv légitársaság, a SAS (Scandinavian Airlines) merész lépésre szánta el magát. Miután 27 év után búcsút mondott a Star Alliance légiszövetségnek, és csatlakozott a SkyTeamhez – olyan neves légitársaságok társaságában, mint a Delta, a KLM vagy az Air France – nem csupán egy szokványos közleményben hozták nyilvánosságra a váltást. Ehelyett egy igazán különleges kampányt indítottak, amelynek célja, hogy utasaik szó szerint kilométer-milliomossá váljanak. Az innovatív megközelítés nemcsak a hűségprogramjaikra, hanem az utazási élményekre is új fényt vetett, így a SAS egy új szintre emelte a légiközlekedés világát.
A SAS EuroBonus törzsutasprogramjának tagjai számára egy izgalmas kihívás bontakozik ki: ha 2024. október 8. és december 31. között legalább 15 különböző SkyTeam légitársaság flottájához tartozó járaton repülnek,
Bár a dolog rendkívül vonzónak tűnik, a valóságban nem volt egyszerű vállalkozás annak, aki belevágott. Ennek ellenére közel 50 ezer ember döntött úgy, hogy részt vesz, közülük 7000-en csupán a kihívás szellemében csatlakoztak a programhoz. Végül körülbelül 900 résztvevő teljesítette a kihívást, és ezzel elérte a millió pontot. Néhányuk számára ez volt az első alkalom, hogy ilyen rendszerességgel repültek, míg mások már évek óta gyűjtögették a kilométereket – így mindenki saját indíttatásából vágott bele az utazásba.
Az alábbiakban bemutatott, a CNN által meginterjúvolt két résztvevő különleges kalandja remekül tükrözi, milyen izgalmak és meglepetések lapulnak egy repülős utazás mögött. Ráadásul azt is bizonyítja, hogy nem szükséges mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha valaki eléggé ügyes és figyelmes.
A kihívásban részt vevő törzsutasok körülbelül 30 százaléka nő volt - ami jelentős nemi különbség, de elég ígéretes a törzsutasok körében, hiszen közöttük általában férfiak dominálnak. A 36 éves Nara Lee egy dél-koreai kisvárosból, Csuncsonból származik. Élete első három évtizedében körmösként dolgozott, miközben arról álmodott, hogy egyszer bejárja a világot. Az angolt nem beszélte, önálló utakat nem szervezett, így sokáig csak szervezett túrákon vett részt. Aztán jött egy YouTube-videó, amelyben megemlítették a SAS kihívását. Ez pedig mindent megváltoztatott.
Nem beszéltem angolul, és fogalmam sem volt arról, hogyan működnek a légitársaságok, de valami mélyen belül azt súgta, hogy ezt meg kell tennem. Az egész arról szólt, hogy megvalósítsam a gyerekkori álmaimat.
- meséli, miközben a szavak szinte életre kelnek a száján, és a történet fonala lassan kibontakozik, mintha egy titkos világ kapuját nyitná meg.
Lee 85 nap alatt több mint 160 órát töltött repülőgépeken, kizárólag turistaosztályon. Útja során bejárta Ázsiát, Észak- és Dél-Amerikát, átrepült az Atlanti-óceánon, majd elment Európába és onnan délkelet-Ázsiába. Végül visszatért Szöulba, de már egészen más emberként. A kihívás végeztével elsőként Párizsba repült és onnan vissza - immár business osztályon. Áprilisban újabb útra indult a vietnámi Ho Si Minh városába, odafele turistaosztályon, vissza pedig szintén a kényelmes business-en utazott. Ezért az útért pedig mindössze 250 dollárt (89 ezer forintot) fizetett. Nőként, egyedül utazva Lee-nek állandóan figyelnie kellett. Gyakran aludt reptereken vagy 24 órán keresztül nyitva tartott vendéglátóegységekben, de mindig zsúfolt, nyilvános helyeken. Éjszaka nem ment ki az utcára, és különösen óvatos volt. Elmondása szerint a legijesztőbb élménye New Yorkban érte, amikor sok kábítószer hatása alatt álló embert látott az utcán gyanúsan ténferegni - ami Koreában ritka jelenség.
A 44 éves Barry Collins az angliai Eastbourne-ből már évek óta szenvedélyes pontgyűjtő volt. Főleg vásárlásai után kapott kilométereket, amelyeket "ingyen" utazásokra váltott be. Amikor tudomást szerzett a kihívásról, épp egy vállalkozása lezárása után otthon unatkozott.
A feleségem, Cheryl, már többször is említette, hogy ideje lenne kimozdulnom, és megmászni egy hegyet vagy valami hasonlót. "Csak csinálj végre valamit!" – mondja, mintha csak az életem egy új szakaszába lépnék. Olyan érzésem van, mintha a kapuzárási pánik határvonalán balanszíroznának a gondolataim.
- meséli, miközben a szavak szinte életre kelnek a száján, és a történet fonala lassan kibontakozik, mintha egy titkos világ kapuját nyitná meg.
A kihívás remek lehetőséget teremtett arra, hogy egyedül vágjon bele egy hosszú kalandba. Az utazás során azonban néhány alapvető szabályt állított fel magának: kizárólag turistaosztályon utazott, csak kézipoggyászt vitt magával, minden úti cél között minimum egy rövid pihenőt tartott, és ügyelt arra, hogy ne borítsa fel a családi életét – hétfőn már otthon kellett lennie, hogy elvihesse a gyerekeket iskolába. Ennek megfelelően négy külön szakaszban teljesítette a küldetését. Elsőként Madridba utazott a családjával, majd Európán belül barangolt: Párizs, Bukarest, Amszterdam és Stockholm is felkerült a bakancslistájára. A harmadik útján Atlantát, Mexikóvárost, és ismét Párizst érintette – minden alkalommal péntektől vasárnapig tartózkodott a célvárosokban, hétfőre pedig már visszatért. De ez még nem minden! Negyedik útján Kelet felé vette az irányt, és Jeddah, Jakarta, Szingapúr, Ho Si Minh, Tajpej, Hsziamen, Sanghaj, Szöul, Kuangcsou és Bangkok felfedezése után jutott el Londonba. Összesen 22 járaton utazott, 19 különböző légitársasággal, ezek közül 16 SkyTeam-tag volt.
Barry Collins végül 6185 dollárt (2,2 millió forintot) költött, ebből 5103 dollár (1,8 millió forint) ment repülőjegyekre. Állítása szerint szállásra kevesebbet költött, mint amennyi a Heathrow reptéren való parkolása lett volna ezidő alatt. Nara Lee 3800 dollárt (1,3 millió forintot) áldozott repjegyekre és 760 dollárt (273 ezer forintot) egyéb kiadásokra. Ezek persze nem kis összegek, ám ezért cserébe mindketten bezsebelték a tízezer dollárnak megfelelő pontokat, ami átszámítva 3,5 millió forintnyi repülést jelent.
Ráadásul a kampány a SAS szerint is igazán megérte. A brand ismertsége robbanásszerűen megnőtt, különösen az USA-ban, Kínában és Dél-Koreában, így kiváló marketingfogásnak bizonyult.
Az SAS EuroBonus kihívása nem az első eset, amikor egy légitársaság vagy utazási program valami igazán különlegeset dobott piacra, hogy felpezsdítse a közösséget és vonzza a szenvedélyes pontgyűjtőket. A hűségprogramok világában, ahol a hűség konkrét pénzbeli előnyöket jelenthet, időről időre felbukkannak hasonló, sokszor már-már őrültnek tűnő kampányok, amelyek egyetlen dologra építenek: a lelkes, rendszeres utazók kíváncsiságára, taktikai érzékére és kitartására.
A gyakori utazók körében az egyik legnagyobb népszerűségnek örvendő "játék" a Round the World (RTW) jegyek kihasználása, amelyek a légitársasági szövetségek, mint a Star Alliance, oneworld vagy SkyTeam kínálatában találhatók. Ezek a különleges jegyek lehetővé teszik, hogy utazók előre megtervezett útvonalon, akár 16 szegmenssel fedezzék fel a világot, különböző kontinenseken át. Az igazán elhivatott pontgyűjtők nem csupán a kalandvágy miatt vágnak bele ebbe a kihívásba, hanem azért is, hogy egyetlen úttal jelentős távolságokat tudjanak bejárni és ezáltal rengeteg kilométert gyűjtsenek. A siker titka a költséghatékony, mégis pontokat bőven adó járatok ügyes kombinációjában rejlik. Sok utazó különböző online platformokon, fórumokon és közösségi média csoportokban osztja meg a leghatékonyabb RTW stratégiáit, amelyek segítségével akár első osztályú élményekhez is hozzá lehet jutni egyetlen jól megválasztott, kedvező árú jegy révén - gyakran csupán néhány ezer dollárért.
Természetesen, az utazás lényege a felfedezés. A Mileage Run fogalma hosszú ideig szinte legenda volt az aviatikai közösségekben. Ez az a különleges jelenség, amikor valaki repülőjegyet vásárol nem azért, hogy egy konkrét várost meglátogasson, hanem csupán a kilométerek vagy hűségpontok gyűjtése érdekében. A legextrémebb esetek között találunk olyan utasokat, akik 24 órás körutakat tettek a világ különböző kontinensei között, mindezt csupán azért, hogy elérjenek egy magasabb szintet a hűségprogramokban.
2022-ben egy amerikai utas különös kalandot élt át, amikor 12 órás időkeretben tíz különböző amerikai repülőtéren landolt és szállt fel, mindezt azért, hogy elnyerje a Delta SkyMiles Diamond Medallion státuszt. Ez a kiváltságos szint számos előnnyel járt, mint például üzleti osztályú repülőjegyekre való lehetőség, ingyenes belépés a lounge-okba, valamint prémium ügyfélszolgálat. Bár a Mileage Run manapság már nem olyan vonzó, mivel a legtöbb program a kiadások alapján számítja a pontokat (vagyis a jegy ára, nem a megtett távolság a mérvadó), a műfaj varázsa továbbra is él, különösen, amikor különleges promóciók vagy duplázó kampányok érkeznek a porondra.
A United Airlines "Million Miler" programja igazán figyelemre méltó kezdeményezés. Ebben a programban azok a hűséges utasok, akik összesen legalább egymillió mérföldet (1,6 millió kilométert) repültek a légitársasággal – a ténylegesen megtett távolság alapján, nem csupán a vásárlások után járó pontok figyelembevételével – életre szóló előnyökhöz jutnak. Azok, akik elérik ezt a kivételes mérföldkövet, automatikusan örökös Premier Gold státuszt kapnak, és lehetőségük van egy állandó kísérőt is megnevezni, aki szintén élvezheti a program által kínált előnyöket. Ez a program nemcsak a hűség jutalmazásáról szól, hanem a repülési élmény fokozásáról is.
Természetesen nem szükséges a tengerentúlra utazni ahhoz, hogy kihasználjuk a légitársaságok által kínált lehetőségeket. A Finnair és a Lufthansa Miles & More programja időnként izgalmas "segment challenge"-eket indít, ahol nem a megtett távolság vagy a költött pénz számít, hanem a repülések száma. Egy ilyen kihívás keretében például 20-30 repülőjáratot kell teljesíteni egy meghatározott időintervallumon belül, hogy elérjük a kívánt magasabb státuszt. Ezek a kihívások különösen népszerűek az európai törzsutasok körében, hiszen a kontinens belüli rövid távú járatok általában kedvező áron elérhetők. Így egy pár hétvégi "oda-vissza" utazással könnyedén teljesíthetjük a kihívást, amennyiben valaki hajlandó időt és energiát fektetni ebbe a kalandba.
A légitársaságok hűségprogramjai mellett a nagy szállodaláncok is izgalmas kihívásokkal kecsegtetnek a pontgyűjtés szerelmeseinek. Olyan neves programok, mint a Marriott Bonvoy, Hilton Honors vagy IHG One Rewards rendszeresen indítanak vonzó kampányokat. 2023-ban például a Marriott egy különleges akciót kínált, amely keretében minden ötödik tartózkodás után bónuszéjszakát kaptak a vendégek. Ennek köszönhetően néhány okos utazó stratégiát kovácsolt, és öt különböző városban foglalt egynapos szállásokat egyetlen héten belül, csak hogy maximális előnyökhöz jusson. Ezeket a lehetőségeket a pontvadászok aktívan megosztják különféle fórumokon, Discord-csatornákon és Redditen, ahol sokszor valósággal hadműveletekké alakul a szállásfoglalás és az útvonaltervezés.
Az utasprogramok világa nem csupán a kényelmet szolgálja – valójában egy kifinomult stratégiai játék, amelyet azok élvezhetnek igazán, akik hajlandók mélyebbre merülni, kreatívan gondolkodni, számításokat végezni és időt áldozni a maximális nyereség elérésére. A SAS kihívása csupán a jéghegy csúcsa: a világ tele van olyan kalandorokkal, akik a repülőgépek, a reptéri lounge-ok és az érkező csarnokok forgatagában kutatják a következő lehetőséget, hogy újabb pontmilliókat gyűjthessenek be.