Egy neves üzletlánc áttörő innovációval rukkolt elő.


A csomagolási irányzatok folyamatosan átalakulnak, ahogy a környezetvédelem és a fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap a fogyasztói tudatosságban.

A vállalatok egyre inkább tudatában vannak a piaci trendeknek és a jelentős átalakulásoknak, ezért olyan csomagolások fejlesztésébe kezdenek, amelyek nemcsak a vásárlók funkcionális és esztétikai igényeit elégítik ki, hanem a szigorú környezetvédelmi normáknak is megfelelnek. A csomagolás dizájnjában megjelenő innovációk a környezetbarát megoldásokra és a fenntarthatóság előmozdítására helyezik a hangsúlyt. Ezt a trendet például a "Jövő öko-csomagolása" nevű verseny is tükrözi, amely kifejezetten egyetemi hallgatók számára lett meghirdetve - olvasható a pluska.sk portálon.

Az ökológiai csomagolás nem csupán kihívás, hanem egy izgalmas lehetőség is a vállalatok számára, hogy lépést tartsanak a fogyasztók egyre fokozódó elvárásaival. A modern vásárlók felelősségteljes döntésekre törekednek, és elvárják, hogy a termékek csomagolása is tükrözze ezt a szemléletet. Egy Ipsos felmérés alapján a válaszadók 50%-a kiemelten fontosnak tartja, hogy a csomagolás környezetbarát legyen, azaz újrahasznosítható vagy lebomló anyagokból készüljön. Az ilyen típusú csomagolások nemcsak a környezeti terhelést csökkentik, hanem hozzájárulnak az erőforrások hatékonyabb felhasználásához is, elősegítve a fenntartható körforgásos gazdaság kialakulását.

A darált húst Csehország több üzletláncában már nem műanyag tálcába, hanem csak műanyag fóliába csomagolják, amely egy kis nedvességelnyelő anyagot tartalmaz. Szerintük így a műanyag-felhasználás akár 84%-kal is csökkenthető.

Jaromír Kloud, a Cseh Húsfeldolgozók Szövetségének elnöke megosztotta, hogy a felvágottak esetében már hosszú évek óta alkalmazzák a "flow-pack" csomagolási technológiát. A darált hús piacán négy évvel ezelőtt a német Feneberg üzletlánc kezdte el ezt a modern csomagolási megoldást. Érdekesség, hogy ez a módszer nemcsak a hústermékekre, hanem sajtokra és friss tésztákra is tökéletesen alkalmazható.

Petr Havel agrárszakértő véleménye szerint, ha az új csomagolás nem rontja számottevően a fogyasztók kényelmét, akkor pozitív lépésnek tekinthető. Ugyanakkor fontos, hogy a vásárlóknak alkalmazkodniuk kell az új megoldásokhoz.

Bár az új csomagolási technikák megjelenése már jelentős lépéseket hozott, az "csomagolási forradalom" az Európai Unióban még közel sincs a végéhez. Az EU továbbra is erőteljesen ösztönzi a gyártókat és a kereskedelmi láncokat, hogy csökkentsék a keletkező hulladék mennyiségét. Az Európai Parlament által tett ajánlások alapján a következő évek során a feldolgozott és előállított élelmiszerek hulladékának mértékét 20%-kal, míg a kiskereskedelmi szektorban, éttermekben és háztartásokban 40%-kal kellene mérsékelni.

"Célunk, hogy minél inkább minimalizáljuk a műanyagfelhasználást saját márkás termékeink és azok csomagolásának terén. A termékek átalakításával eddig Szlovákiában 60 tonna műanyagot sikerült megtakarítanunk" - nyilatkozta Michaela Lehotská, a Tesco Szlovákia társadalmi felelősségvállalási vezetője.

A lánc 2020 óta nem használ nem újrahasznosítható csomagolásokat saját márkás termékei csomagolásában. Újrahasznosítható csomagolásban kínálnak tisztítószereket, tésztákat, rizst, valamint friss gyümölcsöt és zöldséget. Újdonságként a darált húst is olyan ökológiai csomagolásban árusítják, amely 80%-kal kevesebb műanyagot tartalmaz, mint a korábban használt műanyag tálca fóliával.

A Lidl szintén ökológiai csomagolásba csomagolja a húst. "Ezt a módszert 2022 óta rendszeresen alkalmazzuk az akciós ajánlatokban szereplő marhahús csomagolásánál" - közölte Adriana Maštalircová, a Lidl szóvivője.

A BILLA szóvivője, Marek Kraviar szerint a fenntarthatóság fontos téma a vállalat számára. "Ezért intenzíven foglalkozunk a kérdéssel, és a jövőben ökológiai alternatívák bevezetését tervezzük" - tette hozzá.

Related posts