Látványos fordulatra készül a német autóipar óriása, ami kedvező lehetőségeket kínál Magyarország számára.

Komoly felzúdulást okozott Németországban a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítócégének számító ZF terve, mely szerint a vállalat a központi, saarbrückeni üzemből Magyarországra, Egerbe helyezné át a sebességváltó-gyártás egy részét - írja német forrásokra hivatkozva a Világgazdaság.
Az ügy kapcsán Uwe Conradt, Saarbrücken városának polgármestere levelet intézett Holger Kleinhez, a ZF vezérigazgatójához, amelyben sürgette az áthelyezési tervekkel, valamint a telephely és a munkaerő jövőbeli kilátásaival kapcsolatos pontosításokat. A polgármester emellett arra ösztönözte a munkavállalókat és a helyi lakosokat, hogy mint közösség lépjenek fel együtt, és fejezzék ki véleményüket.
A saarbrückeni gyár hosszú időn át Németország második legnagyobb autóipari beszállítójának jelentős bevételi forrásaként működött. A Saar-vidék szívében, egy közel 200 ezer lakosú városban található üzem több mint 8500 munkavállalónak ad otthont. Az itt dolgozók többsége a sebességváltók gyártására specializált részlegben tevékenykedik, ahol az utóbbi évek során sajnos több mint ezer munkahely megszűnésére került sor.
A sebességváltó-üzem számára a legnagyobb kihívást az elektromobilitásra való átállás jelenti, hiszen az elektromos motorok működése nem igényli a hagyományos sebességváltókat. Emellett a vállalatnak számos egyéb nehézséggel is szembe kell néznie. A menedzsment olyan milliárdos megrendeléseket vállalt el elektromos hajtásokra, amelyek ára nem volt képes fedezni a felmerülő költségeket. Ez a döntés jelentősen súlyosbította a cég helyzetét.
A vállalat jelenleg 54 ezer munkavállalót alkalmaz Németországban, míg globálisan körülbelül 169 ezer dolgozója van több mint 160 gyártóhelyen, 31 különböző országban. A német sajtóértesülések szerint a tervezett áthelyezések következtében megszűnő munkahelyek számáról egyelőre nincsenek nyilvános információk, és a végső döntések még nem születtek meg.
Története talán egyik legnehezebb időszakát éli meg napjainkban az európai autóipar. Tavaly egymás után jelentették be a legnagyobb konszernek az átalakítási terveiket, amelyek keretében telephelybezárásokra és elbocsátásokra is sor került az alacsony megrendelésállományra és a gyenge termelési színvonalra hivatkozva. Az összes közül a legnagyobb horderejű a Volkswagen bejelentése volt, a világcég, amelynek története szorosan összefonódik Németország felívelő korszakával, 87 év után először tervezett bezárni gyárat saját hazájában. Ez ugyan elmaradt, de így is fájdalmas lépésre kényszerül: 2030-ig 35 ezer munkavállalójától tervez megválni.
Az autóipar jelenlegi kihívásai rendkívül sokoldalúak:
Mindezek a tényezők hozzájárulnak ahhoz, hogy a kontinens gyártói fokozatosan elveszítik piaci részesedésüket. Ennek következményeként a ZF is nehéz helyzetbe került, különösen az E divíziójában, ahol a személygépkocsi-gyártás területén leépítésekre készülnek.
A ZF 1996 óta van jelen Magyarországon, és az Egerben található üzemében sebességváltók gyártásával foglalkozik. Az elbocsátások, sajnos, itt sem kerülték el a céget: az év elején a ZF Hungária 110 munkavállalójától vált meg. Ennek ellenére a vállalat 2023-ban 21 százalékos növekedést könyvelhetett el, árbevétele pedig elérte a 304 milliárd forintot, amikor is még 1800 dolgozó tevékenykedett az üzemben. A saarbrückeni gyártás egy részének Magyarországra történő áthelyezése kedvező hír a helyi részleg számára, mivel ez megerősítheti a vállalat pozícióját a nemzetközi színtéren.