Az AI már a kreatíviparban is egyre nagyobb elismerést nyer, és a díjak gyűjtögetése sem áll meg. Ez a tendencia már megállíthatatlannak tűnik, és új dimenziókat nyit meg a művészet és a technológia határvonalán.

Az Európában robbanásszerűen terjedő mesterséges intelligencia mára a globális gazdaság egyik legfontosabb mozgatórugója, ezáltal pedig az Index beszámolója szerint a magyar cégeknek, vállalkozásoknak most adott a lehetőség, hogy ledolgozzák hátrányukat.
Az Európai Bizottság 2024-es felmérése alapján figyelemre méltó, hogy az EU-s vállalkozások 13,5 százaléka már alkalmaz valamilyen mesterséges intelligencia technológiát, míg ez az arány 2023-ban csupán 8 százalék volt.
Magyarországon a vállalkozások csupán 7,5%-a használ mesterséges intelligenciát, ami azt jelenti, hogy az uniós listán a negyedik helyet foglaljuk el a hátsó sorból. Összehasonlításképpen, Dániában ez az arány 27,6%, míg Romániában mindössze 3,1%.
Az Eurostat statisztikái alapján az Európai Unió nagyvállalatainak 41,2%-a alkalmaz mesterséges intelligenciát, míg a kis- és középvállalkozások körében ez az arány csupán 11-21% között mozog. A Kreatív Online jelentése szerint az informatikai és kommunikációs technológiákat (IKT) felhasználó cégek esetében majdnem minden második vállalkozás integrálja a mesterséges intelligenciát a működésébe, míg más iparágakban az AI bevezetése sokkal kevésbé elterjedt.
A mesterséges intelligencia térnyerése figyelemre méltó: a McKinsey 2024 elején végzett globális felmérése alapján a vállalatok 72%-a már integrálta az AI megoldásokat, míg 65%-uk rendszeresen alkalmaz generatív technológiákat. Az iparág éllovasai pedig már 10-15%-os növekedést könyvelnek el a generatív AI révén. Ezzel szemben azok a cégek, amelyek nem használják ki az AI adta lehetőségeket, egyre inkább lemaradhatnak a versenyben. Különösen aggasztó a kkv-k helyzete, akik számára a technológiai újítások elmaradása komoly hátrányokat jelenthet.
Az AI alkalmazási lehetőségei szinte végtelenek. Világszerte több mint 50 ezer különféle AI-megoldás érhető el, amelyek a gépi tanulástól és mélytanuláson, a generatív modelleken, a számítógépes látáson át a természetesnyelv-feldolgozásig a legkülönfélébb területeken adnak segítséget. Az Eurostat szerint az uniós vállalatok közt a legnépszerűbbek a nyelvi modellek és a tartalomgenerálás, de a gépi tanulás alapú rendszerek is gyorsan terjednek, főként a nagyvállalatoknál.
A PPH Media izgalmas AI-versenyt hirdetett, amely a különböző szektorok határait átlépve keresi a leginnovatívabb hazai megoldásokat. Ez a kezdeményezés nemcsak díjazza a kiemelkedő ötleteket, hanem egy inspiráló tudásmegosztási platformot is biztosít a szakmai fejlődés érdekében. A Strix várja a kreatív, médiaipari, valamint vállalati marketingkommunikációs AI-megoldásokat. A nevezés három különböző kategóriában lehetséges: iparági innováció, belső AI-megoldások, illetve a szervezeti AI-képességek fejlesztése. A verseny iparágfüggetlen, és egységes kritériumok szerint értékeli a résztvevő cégek projektjeit. A nevezett ötleteket 2025. november 15-ig megvalósított projektekkel várják a Strix Award weboldalán.
A Strixen belül két izgalmas helyszínen várják a kreatív és médiaipari nevezéseket. A Szektorok főkategórián belül az AI Innováció a médiában, kreatív- és zeneiparban olyan innovatív megoldásokat keres, amelyek a generatív vizuális tartalomgyártás, tartalomszerkesztés, képgenerálás, médiatervezés, kreatív anyagok előállítása, zeneszerzés, hangfeldolgozás, hangutómunkák vagy egyéb területek szakembereinek munkáját támogatják. Itt a jövő kreatív megoldásai és technológiai újításai találkoznak, és a legjobbak között lehet a helyed!
A Szervezeten belüli funkciókban található AI a marketingkommunikáció területén kategóriában pedig azokat az AI-megoldásokat várják, amelyek hatékonyabbá, célzottabbá és személyre szabottabbá teszik az üzeneteket, segítségükkel a cégek automatizálni és optimalizálni tudják a kommunikációs folyamataikat.