A Monacói Nagydíj izgalmait új dimenzióba emelheti ez az innováció, amely nemcsak kihívásokkal teli büntetések sorát vonhatja maga után, hanem a versenyek feszültségét is fokozhatja.


A hétvégi Monacói Nagydíjon mutatkozik be a korábban elfogadott új szabály.

Februárban bejelentették, hogy a közelgő Monacói Nagydíjon új szabályokat vezetnek be, melyek értelmében a versenyzőknek kötelezően legalább kétszer kereket kell cserélniük. E változtatás hátterében az áll, hogy a tavalyi verseny a már amúgy is sokszor unalmas monacói futamok között is különösen eseménytelennek bizonyult. Sergio Pérez és a két Haas autó balesete után a piros zászlós megszakítás alatt mindenki azonnal lecserélte a kerekeit, majd a verseny hátralévő részében spórolásra kényszerült, így a versenyt egyetlen abroncs szett mellett kellett végigvinnünk. Ennek következtében a klasszikus kerékcsere elmaradt, ami pedig legalább némi izgalmat csempészhetett volna a versenybe.

Az idei év versenyei még izgalmasabbá tételéért az FIA módosította a sportági szabályzat 30.5-ös cikkelyét. Ennek értelmében a monacói futamon minden versenyzőnek minimum három szett gumit kell használnia, így a versenyzőknek a piros zászló nélküli futamok során kétszer kell kerékcserére beállniuk. Emellett a szabályozás nem csupán a száraz pályás körülményekre vonatkozik, hanem minden időjárási helyzetre is. Ez azt jelenti, hogy esős verseny esetén is kötelező lesz a cseréjük, akár új eső-, akár intermediate gumikra. Teljesen száraz futamoknál a két különböző gumi keverék használatának kötelezettsége megmarad, csupán a kerékcserék számát növelték egyel, így a versenyzőknek új kihívásokkal kell szembenézniük.

Fontos kiegészítés, hogy amennyiben a futamot félbeszakítják, majd nem tudják folytatni, az összes olyan pilótát fél perces időbüntetéssel sújtják, aki addig a pontig nem állt ki kétszer a bokszba és/vagy nem használt kétféle száraz gumikeveréket, azok pedig, akik addig a pontig egyetlen gumiszettel mentek, azaz egyszer sem cseréltek kereket, 60 másodperces büntetést kapnak. Abban nincs változás, hogy azok, akik a teljes egészében lefutott verseny esetén nem teljesítik a feltételeket, a kizárás sorsára jutnak.

Előre nehéz megjósolni, hogy a Monacói Nagydíjat mennyire tudja felpezsdíteni ez az új szabály, de a lehetőségek tárháza elméletben széleskörű. Egy csapat például dönthet úgy, hogy az első két körben kétszer is pályára küldi a pilótáját, majd a hátralévő 76 kört egyetlen gumiszettel teljesíti. De ugyanilyen hatékony lehet az a taktika is, hogy a versenyző az első körtől kezdve végigmegy a 76 körön kerékcsere nélkül, és csak az utolsó két körben vált gumikat.

Carlos Sainz úgy gondolja, hogy a kötelező két kerékcsere izgalmasabbá teheti a versenyt, de a lassú tempóra való játék akár hátrányos is lehet. Ezen a pályán ugyanis annyira nehéz a előzés, hogy akár másodperceket is le lehet lassítani a körönkénti tempón, ami komoly hatással lehet a verseny kimenetelére.

"Monaco mindig is képes volt a versenyeket lottóhúzássá alakítani, és idén ez különösen igaz, hiszen a két kiállás miatt még inkább felértékelődik ez a tényező. Mindenki izgalommal várja az eseményeket, kivéve persze azt a pilótát, aki a pole pozícióból rajtol, hiszen ő biztosan bosszankodni fog amiatt, hogy éppen abban az évben tették kötelezővé a két kiállást, amikor ő indítja a versenyt az első helyről. Ez sok ismeretlent hozhat a játékba. Egy kicsit attól tartok, hogy a csapatok túlságosan is kísérleteznek majd a tempóval, hogy segítsenek a másik versenyzőjüknek, és remélem, hogy nem lesznek túlzott trükkök ezzel kapcsolatban" - nyilatkozta a Williams pilótája az Autosportnak.

"Nehéz előre látni, hogy mi fog történni. Minden attól függ, honnan indulsz, milyen a jelenlegi helyzeted a pályán, és hogyan időzíted a lépéseidet. Az viszont biztos, hogy ez újabb tényezőt hoz a versenybe, ami számos kimenetet eredményezhet: lehet, hogy neked kedvez, de akár hátráltathat is." - mondta Nico Hülkenberg.

Related posts