Az irodalmi kérdéssor egy olyan különös jelenség, amely sok diák számára komoly fejtörést okoz. A magyarérettségi után megkérdeztük a diákokat, és érdekes válaszokat kaptunk. Sokan úgy érzik, hogy a kérdések nem tükrözik a valós tudásukat, hanem inkább a


Érettségizők az Óbudai Gimnázium épülete előtt 2025. május 5-én - Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Az idei magyarérettségi nehézségben nagyjából a tavalyi szintjén volt, az irodalmi kérdéssort pedig hülyeségnek tartják, derült ki az Óbudai Gimnázium azon diákjainak a válaszaiból, akik elsőként végeztek a mai írásbeli érettségivel. Az érettségik a magyar nyelv és irodalom írásbeli dolgozataival kezdődtek, a diákok pedig Örkény-novelláról, vagy a történelem visszatérő témájáról írhattak esszét. Mi pedig a frissen érettségizőket kérdeztük arról, milyen volt szerintük az idei feladatsor.

Ildinek és Zsófinak jól sikerült az érettségi, boldogan jöttek ki az iskolából. Amint mondták, az irodalmi kérdéssor megnehezítette a dolgukat, de erre szerintük lehetett számítani. A kérdéssor szerintük hülyeség, a legtöbb diáknak pedig "ez a rémálma", hiszen a kérdőívben "szó szerint bármit kérdezhetnek, a legkisebb szereplőre is rá lehet kérdezni, és nem biztos, hogy mindenre emlékszel", mesélték.

Az esszék témái közül mindketten Örkény István Meddig él egy fa? című novellájának alapos vizsgálatát választották. Nagy lelkesedéssel vágtak bele, hiszen a szerző életéről és munkásságáról már sok ismerettel rendelkeztek, így gazdag tartalmat tudtak biztosítani az elemzéshez. Az egyikük kiemelte, hogy különösen örvendetes, hogy egy olyan „elemezhető novellát” kaptak, amely mélyebb gondolatokat és rétegeket rejt magában. A jövőjüket illetően mindketten további tanulmányokban gondolkodnak: míg az egyikük a hazai felsőoktatási intézményekben folytatná tanulmányait, a másikuk a nemzetközi tapasztalatokat keresve külföldön szeretne továbbtanulni.

Az egyik megkérdezett diák nem nyilatkozott nekünk, csupán annyit mondott, nem akarjuk hallani a véleményét, hozzátéve, hogy szerinte másét se. Ő "a 25 százalékra", tehát az elégséges osztályzatra pályázott. Egy másik tanulónak is az jutott eszébe a kérdéssorról, hogy "hülyeség megtanulni ennyi mindent, hogy utána soha többet ne alkalmazza". Szerinte egyébként a tavalyi magyarérettségihez képest javult a dolgozat színvonala, és annak ellenére, hogy novellaelemzésben elmondása szerint nem a legjobb, az Örkény-novellával azért megbirkózott. Ő egyébként az orvosira szeretne menni, ezért a magyarérettségi annyira nem is számít neki.

Máté is hasonló cipőben járt, ő vegyészmérnöki szakra felvételizik. Azt mondta, az idei érettségi egyszerűbb volt a tavalyinál "többé-kevésbé az irodalmi kérdéssor is", de az erre kapható 20 pontból már 10-nek is örül. Maga a kérdéssor szerinte sem jó ötlet, de összességében neki is jól sikerült a magyarérettségi, célpontja pedig a Szegedi Tudományegyetem.

"Szerintem nem volt túl nehéz" - mesélte Péter, aki szerint a szövegértésben nem voltak túlkomplikált kérdések, és mindent ki lehetett következtetni. Az esszék közül ő is a novellaelemzést választotta, "jó kis Örkény abszurd novella volt", úgyhogy egyértelmű volt a választás. Péter is azt mondja, hogy az idei feladatsor nagyjából egy szinten volt a tavalyival, annyi különbséggel, hogy a szövegértés könnyebb volt idén.

Ő is itthon kívánja folytatni a tanulmányait, és a matematikát valamint az angol nyelvet kiemelten fontosnak tartja, hiszen ezekből duplázni szeretne. Az érettségi eredmények ilyenkor kétszeres szorzóval számítanak, így a tanulmányi pontok nem játszanak szerepet. Az irodalom nem volt számára a legfontosabb tantárgy, ezért az irodalmi kérdéssorral itt-ott akadtak nehézségei. Ennek ellenére a feladatok ezen része alapvetően jól sikerült számára.

Az irodalmi kérdéssor fogott ki Noémin is, aki azt mesélte, hogy nem nagyon ment neki az, hogy ennyi információt megjegyezzen, ráadásul szerinte kifejezetten szívatósak voltak a kérdések is. "Ahhoz, hogy tudjam például, hogy melyik volt a hamis állítás, amit alá kellett húzni, tudni kellett a korszakot, és az alkotót, akinek ismerni kellett a többi művét is" - mesélte. Szerinte ráadásul a feladatok nehézségéhez képest nem is járt túl sok pont ezért a részért, amit ő alapvetően nem bánt. Ő is a novellaelemzést választotta, az is, és a szövegértési feladatok is jól mentek neki.

Related posts