A valóban ügyes vásárlók tudják, hogyan lehet okostelefont kedvező áron beszerezni: ha hajlandó vagy türelmesen várakozni a sorban, jelentős összegeket takaríthatsz meg. | Startlap Vásárlás

Manapság szinte elengedhetetlen, hogy okostelefonunk legyen a mindennapi életben. Ugyanakkor sokak számára a legújabb modellek ára megfizethetetlen, így egyre többen fordulnak a kedvezőbb árú megoldások felé.
Az új okostelefonok ára az utóbbi időben jelentősen megnőtt, miközben egy megbízható készülék szinte nélkülözhetetlenné vált a digitális világban. Nem csoda, hogy egyre többen fordulnak a használt vagy felújított mobilok felé. De vajon valóban jó döntés lehet egy ilyen eszköz vásárlása? A Pénzcentrum annak járt utána, hogyan alakul a piac Magyarországon, mire érdemes odafigyelni, és mit mondanak erről a szakértők.
Az utóbbi években a használt és felújított modellek iránti érdeklődés drámai módon megnőtt, azonban sok vásárlóban továbbra is felmerülnek kérdések és aggodalmak.
Az online piactereken sokszor bukkannak fel kérdéses eredetű, garancia nélküli készülékek, míg a szaküzletekben a "felújított" telefonok ára szinte versenyez az új modellek árával. Hol található az a pont, ahol érdemes kompromisszumot kötnünk?
A rejoy.hu szakértőivel közösen járt utána a lap, hogy hogyan viszonyulnak a magyar vásárlók a használt mobiltelefonokhoz. Kiderült például, hogy a felújított eszközök hazai piaca még korántsem telített: 2025-ben 40 százalékos növekedéssel számolnak, és már az idei első negyedévben is 60 százalék feletti bővülést tapasztaltak az előző év azonos időszakához képest.
A vásárlói összetétel is érdekes: a legnagyobb arányban a 45-50 éves férfiak élnek a lehetőséggel, őket követi a 25-34 éves korosztály, majd a Z generáció.
A forgalmazott eszközök közel 70%-a magánszemélyektől származik, és jellemzően jobb állapotban találhatók, mint a vállalkozásoktól származó készülékek.
A használt mobiltelefonokkal kapcsolatban a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös, országos kutatást indított, hogy kiderüljön, milyen tényezők befolyásolják a vásárlói döntéseket, és mekkora a bizalom ezek iránt az eszközök iránt. A válaszadók tapasztalataiból az is kiderülhet, milyen előítéletek vagy félelmek élnek még a köztudatban.
A Rejoy legfrissebb adatai alapján a kényelmes átvételi módszerek iránti kereslet folyamatosan növekszik. Míg korábban a vásárlók túlnyomó része a házhoz szállítást preferálta, az idei év elejére a vásárlók 60 százaléka már a csomagautomatát választja az eszközök átvételére. Továbbá, a részletfizetési lehetőség bevezetése is jelentősen hozzájárult a forgalom fellendüléséhez, és az áruhiteles vásárlások aránya is folyamatosan emelkedik.
A vásárlók elsősorban néhány éves prémium telefonmodellek iránt érdeklődnek, amelyeket szívesen vásárolnak megfizethető áron és lehetőség szerint garanciával. Bár a környezetvédelmi tényezők egyre hangsúlyosabb szerepet játszanak a vásárlási döntésekben, még mindig csak a harmadik helyen állnak a preferenciák között. Érdekes megfigyelni, hogy...
a felújított készülékek vásárlóinak 80 százaléka korábban új telefonokat használt
Ez azt jelzi, hogy ez a kategória már komoly versenytárs lehet az új készülékekkel szemben.
A Rejoy legfrissebb statisztikái alapján 2024-ben a felújított mobiltelefonok eladása több mint 70%-kal emelkedett. E telefonok túlnyomó többsége, 85%-a, okostelefon volt, míg a fennmaradó 15% laptopok, táblagépek és okosórák között oszlott meg. A vásárlók körében a legkeresettebb modellek közé tartoznak a 3-4 évvel ezelőtti iPhone-ok, különösen az iPhone 13, míg az Android-felhasználók körében a Samsung Galaxy S széria 2-3 éves készülékei a legnépszerűbbek.
Egy felújított telefon beszerzésével általában 25-30, sőt akár 40 százalékos árkedvezményt is kihasználhatsz az új modellekhez viszonyítva.
Ez bizonyos modellek esetében akár 100 ezer forintot is megspórolhat neked.
Használt telefon vásárlásakor elengedhetetlen, hogy ne csupán a külsejére hagyatkozz. Érdemes alaposan megvizsgálni a készülék menüjében az akkumulátor állapotát, hiszen ez sokat elárul a telefon teljesítményéről. Továbbá, ne felejtsd el ellenőrizni az IMEI-számot sem, hogy kiderüljön, nem szerepel-e feketelistán - például lopott telefonok vagy olyan készülékek között, amelyek részletfizetése még hátra van. Az alapos utánajárás segít elkerülni a kellemetlen meglepetéseket!
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) felhívja a figyelmet arra, hogy ha használt telefont vásárolsz egy online piactéren magánszemélytől, jelentősen kevesebb jogi védelemben részesülsz, mint amikor egy hivatalos cégtől szerzel be készüléket. Ilyen helyzetben például...
A vásárlás során fontos tudni, hogy nincs lehetőséged az elállásra, a jótállás nem érvényes, és nem kezdeményezhetsz panaszt fogyasztóvédelmi vagy békéltető testület előtt.
Gyakran előfordul, hogy egy hirdetési platform csupán közvetítő szerepet játszik, miközben a tényleges eladó egy másik vállalat. Ilyen helyzetekben a vásárlással kapcsolatos jogi vitákért nem a hirdetési felület, hanem az eladó cég vonható felelősségre.
Szintén sokszor előfordul, hogy a kereskedő a futárszolgálatot hibáztatja, ha valami gond van a szállítással. Fontos tudni, hogy ebben az esetben is a céggel állunk jogviszonyban, vagyis tőle követelhetjük a hibás teljesítés rendezését.
Amennyiben problémába ütközöl, például ha a rendelt termék nem érkezik meg, vagy esetleg más terméket kaptál, netán hibás árut kaptál, első lépésként mindenképpen a kereskedővel érdemes felvenned a kapcsolatot. Ha az egyeztetés nem vezetne eredményre, lehetőséged van békéltető testülethez fordulni. Súlyosabb problémák esetén pedig a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz is benyújthatsz panaszt.
Az online vásárlás során, mivel nem tudod előre kipróbálni a termékeket, a vásárlókat megilleti az indoklás nélküli elállási jog. Ez azt jelenti, hogy az átvételt követő 14 napon belül bármikor visszaküldheted a kiválasztott árut, akár csak azért, mert nem nyerte el a tetszésedet, vagy mert nem felel meg az elképzeléseidnek.