A villanyautóra való áttérés gyakran kihívásokkal teli utazás a beszállítók számára.

A 2024 januárja és 2025 júniusa között megvalósuló nemzetközi projekt hazai szakaszában öt magyar autóipari beszállító tapasztalatait fogják elemezni. A kutatás célja az elektromos autók gyártásának átalakítása és ehhez kapcsolódó közép-európai gazdasági stratégiák feltérképezése. A projektben külföldi partnerként részt vesz a prágai University of Economics and Business, a varsói SGH Warsaw School of Economics, a belgrádi Institute of Economic Sciences, valamint a pozsonyi Pan European University. A tanulmány a későbbiekben válik elérhetővé, a HVG beszámolója szerint.
Általánosságban elmondható, hogy az elektromos járművek (EV) gyártására való áttérés gyökeresen megváltoztatja az ellátási láncok struktúráját, szemben a hagyományos robbanómotoros korszakban megszokott modellel. Míg korábban az autógyártók álltak a hierarchia csúcsán, az új rendszerben az akkumulátorgyártók válnak a középpontba, és egyfajta rendszerintegráló szerepet töltenek be. Ez a változás nemcsak a gyártási folyamatokat, hanem a beszállítók pozícióját is jelentősen befolyásolja, hiszen az akkumulátorok kulcsfontosságú elemként határozzák meg az ellátási lánc dinamikáját.
A klasszikus modell szerint az elektromos járműveket előállító cégek általában helyi és nemzetközi akkumulátorgyártókkal lépnek partnerségre. Azonban az új trendek azt mutatják, hogy a jövőben érdemi vertikális integráció valósulhat meg az autó- és akkumulátorgyártók között. Ezt példázza a Tesla nevadai gigagyára, ahol nemcsak autók készülnek, hanem a szükséges akkumulátorok is. Hasonló lépéseket tett a Volvo is, amely felvásárolt egy akkumulátorgyártót, miközben nyitott marad más akkumulátor-szállítókkal való együttműködésre is.