A vásárlók szívesebben vállalnák magukra a döntések felelősségét.


A MediaMarkt legújabb kutatása alapján a vásárlók jelentős része szívesen kipróbálná a termékeket, mivel az ötcsillagos értékelések iránti bizalom már nem olyan erős, mint régen.

A magyar fogyasztók körében nem jellemző a hibátlan termékekbe vetett hit. Vásárlás előtt alaposan tájékozódnak, és kifejezetten azokat a részletes véleményeket keresik, amelyek nemcsak a pozitív, hanem a negatív aspektusokat is bemutatják. Egy friss, országos reprezentatív kutatás szerint, amelyet a MediaMarkt megbízásából végeztek, a válaszadók 70%-a úgy véli, hogy a termékek gyengébb tulajdonságait is érintő értékelések a legértékesebbek.

Az egészséges szkepticizmus lelkes alkotói kedvvel párosul: amellett, hogy a vásárlók szívesen olvassák ezeket a véleményeket, többségük aktívan részt is vennének a létrehozásukban. A kutatás szerint a magyarok több mint háromnegyede (75,7 százalék) nyitott arra, hogy egy műszaki cikket még a hivatalos megjelenése előtt teszteljen. A tesztelési lehetőség kifejezetten "nagyon érdekelné" a megkérdezettek 42,6 százalékát, ami egy rendkívül masszív és elkötelezett bázist jelent.

A vásárlói igények nem a véletlen művei, hanem a közösségi élmények által formálódnak. A legfrissebb kutatások rámutatnak, hogy a műszaki cikkek beszerzésekor a legfontosabb információforrások mind mások véleményére alapoznak. A válaszadók jelentős része, 47,8%-a például a webáruházak vásárlói értékeléseit veszi figyelembe, míg 44,1%-uk általános vásárlói véleményekre támaszkodik. Ezen kívül 41,4% az ismerősöktől és barátoktól érkező ajánlásokra, míg 40,5% az online termékteszt oldalakat hasznosítja a döntéshozatal során.

Jelentős eltérések tapasztalhatók a különböző korcsoportok között: a legfiatalabb generáció (16-29 évesek) körében a YouTube-erek és vloggerek véleménye iránti érdeklődés szinte megkerülhetetlen. Ezzel szemben a szüleik, az idősebb korosztály, sokkal óvatosabb, hiszen mindössze az ötödük bízik meg az ilyen típusú forrásokban.

A felmérés eredményei világosan rámutatnak arra, hogy a vásárlók számára a hitelesség alapja a részletesség és az objektivitás. A válaszadók 70 százaléka a termék gyengébb tulajdonságait is feltáró véleményeket tartja a leghasznosabbnak, míg a második helyet a "részletes, érvekkel alátámasztott" értékelések foglalják el, 57,9 százalékos támogatottsággal. Ezzel szemben a "rövid, csillagos értékelések" csupán 16,4 százalékuk számára nyújtanak valódi segítséget a vásárlási döntések meghozatalában. E tudatos és alapos megközelítés különösen a diplomával rendelkező vásárlók (76,7 százalék) és a fővárosban élők (71,8 százalék) körében figyelhető meg, akik kifejezetten igénylik az őszinte, kritikus hangvételű beszámolókat.

"Felismertük, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, és az online zajban a hiteles, megbízható információ jelenti számukra a legnagyobb értéket. A kutatásunk egyértelműen megerősítette, hogy a magyarok nem a marketingszlogeneket, hanem a szakértői tanácsadást és a valódi, kézzelfogható tapasztalatokat keresik" - mondta Karczub-Lehoczky Fanni, a MediaMarkt marketingigazgatója.

"Éppen erre az őszinteség iránti igényre és a tesztelés iránti jól látható nyitottságra hoztuk létre a myMediaMarkt hűségprogramunkhoz kapcsolódó TesztGuru programot. Célunk egy olyan közösségi tudásbázis építése, ahol a vásárlók egymást segítik őszinte, részletes és valódi tapasztalaton alapuló értékelésekkel, hogy a legjobb döntéseket tudják meghozni a vásárlás előtt" - tette hozzá.

A kutatás rávilágított arra is, hogy a magyarok mit tesztelnének legszívesebben, ha lenne rá lehetőségük. A lista csúcsán egyértelműen a kommunikációs eszközök állnak, míg a háztartási gépek szintén jelentős érdeklődésnek örvendenek.

A leginkább vágyott tesztelési kategóriák:

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a válaszadók többsége jelenleg még inkább informális keretek között, barátokkal vagy családtagokkal osztja meg tapasztalatait, ami 31,1%-ot tesz ki. A MediaMarkt új TesztGuru programja viszont egy jól megtervezett, széles körben hozzáférhető platformot kínál, lehetővé téve, hogy ez az értékes, szájhagyomány útján terjedő tudás sokak számára hozzáférhetővé váljon.

Related posts